november 09

Letöltés címke

Egy 0.0 Roaming anatómiája

A 2012 November 25.-i Training OP elemzése   
2013 Július 20.

0.0 Roaming

Ez a leírás (és a hozzá kapcsolódó hangfelvétel, illetve pár kivágott audio részlet)elsősorban azoknak készült, akik még nem vettek részt 0.0-ás PvP roamingokon, vagy csak most bontogatják a szárnyaikat (ettől függetlenül talán a tapasztaltabbak is találhatnak benne hasznos dolgokat). Sok olyan újonc van, akiknek egy-egy 0.0-ás roaming alatt nem teljesen világos minden, hogy az FC, a tackler, jammer pilóta vagy éppen a scout mit miért tesz, miért fontos a koordinált fleet mozgás, hogy a fleet commander miért vár el bizonyos dolgokat a csapat tagjaitól. Nekik készült a cikk, amivel talán sikerül kicsit világosabbá tenni egy roaming menetét.

 

Az elemzés alapjának egy kiképző OP-ot választottam, ahol szinte mindenki fregatt méretű hajókban ült, és egy akkoriban még nem túl sok OP-ot levezénylő Fleet Commander (TKL HUN) vitte a fleetet (példaértékűen). Az akció alatt nem történtek különleges dolgok, de arra kiváló volt hogy az új emberek elsajátítsák a csapatban repülés alapjait. Mivel minden OP, FC és csapat másmilyen, ezért nincsenek betonba vésett szabályok, csupán eligazításként és az alapok jobb megértése miatt került elsőnek pont ez az OP kifejtésre.

Előkészületek 

A 2012 november 25.-i roaming PvP kiképző OP-nak lett meghirdetve, ahová fregatt méretű hajókat kért az FC.

*** Megjegyzés *** Akárhogy is van meghirdetve egy roaming, az nem jelenti azt, hogy ilyenkor ne vinnénk “kulcshajókból” más hajóosztályt. Például interdictorra mindig szükség van hogy tudjunk bubikat dobni, illetve előfordul, hogy reconokból egy-egy Falcon, Arazu vagy Rapier is belefér az adott gangbe az EW miatt. Esetünkben ugyan a recon cruiser osztályt jelent, de nagyon hasznos lehet, ha az adott EW (electronic warfare) tevékenység mellett (mint amilyen a webelés, jammelés, stb.) a kulcshajó tud scannelni, cloakban warpolni, vagy kicsit nagyobb tankkal rendelkezik bizonyos helyzetekben. Az Eve-ben a fregatt / destroyer méretű hajókból álló fleetekre legtöbbször “WOLF PACK“-ként hivatkoznak. Ezek a gangek sokkal gyengébbnek látszanak, mint amilyenek valójában, és ezért általában könyebb velük harcot kicsikarni még akkor is, ha nagyobb létszámban repülünk.

jmu

Maga az OP 4 nappal előre meg lett hirdetve, hogy mindenki időben fel tudjon rá készülni, és végül 21 karakter jött el rá (a gangnek 18 fregatt osztályú hajó 2 recon és 1 dictor volt a tagja).

Az FC az OP előtt igyekezett felkészíteni az embereket (ami az audio fileban nem szerepel). Elmondta hogy mindenki upgradelje a clone-ját és tegye a medical clone-t az indulási helyhez közel (jelen esetben ez Orvolle volt), hogy ha kilövik és kipodolják, akkor ne bukjon skill pontot, illetve azonnal tudjon új hajót venni (akár egy T1 fregattot) és ismét utánunk jönni. Mindenki kapott PvP-re igazított overview beállítást (ez jelen esetben letölthető xml file volt), ahol nem látszanak overview-n a fleet tagjai, és nincs minden szeméttel tele az overview (ez nagyon fontos hogy a kijelzőn hamarabb megtaláljuk a célpontot, elkerüljük a baráti tüzet, ne kelljen felesleges dolgokkal foglalkoznunk, stb.).

Indulás után a squad commandereket is beállítottuk a bónuszok miatt, illetve meg lett adva hogy kit kell felvenni “WATCHLIST”-re.

*** Megjegyzés *** Azoknak mondom, akik nem használták még a watchlist ablakot a játékban: ez egy nagyon fontos eszköz, mert ennek segítségével könnyebben ki tudsz adni parancsot az adott emberre vonalkozóan és láthatod a hajója állapotát ha egy griden tartózkodsz vele. Nem kell keresgélned a fontos embereket a fleet vagy egyéb chateken vagy nem kell folyamatosan nyitva tartanod a fleet kompozíciós ablakot, hanem egy egyszerű jobb klikk az adott néven, és már warpolhatsz is rá, alignolhatod, vagy lockolhatod és töltheted a shieldjét, páncélzatát (hiába lett kiszedve overviewról a PvP beállítások miatt).

** Az OP folyamán később kiderült, hogy a watchlist nem mindenkinek volt tiszta, és szólni sem szólt. Sajnos hiába mondta el az FC kétszer is, hogy a scout legyen watchlisthez adva, amikor az első hajónkat lőttük, akkor volt ember aki nem warpolt a tacklerre és így kimaradt az akcióból.

audio log
ROAMING AUDIO
“Watchlist”
 

Indul a móka 

Az első intermezzo másfél perccel az indulás után történt, még high secben. Az egyik új ember akár el is búcsúzhatott volna a hajójától ha a többiek nem kiabálják neki hogy ugorjon be low secbe, mert nem figyelt a faction standingjére és rébuszokban beszélt, így kis híján lelőtte kapun a faction navy.

*** Megjegyzés *** Ha egy factionnel nem vagy jóban (pl. gallente felé nagyon rossz a standinged), akkor bizonyos high sec rendszerekben (esetünkben gallente high secben) a faction NPC-k lőni, webelni, pontozni fognak. A mi flottánknak is voltak / vannak tagjai, akik nem mehetnek be “büntetlenül” egyes high sec rendszerekbe, ezért is írjuk ki az OP-okat úgy hogy alternatív “regroup” pontokat is megadunk találkozóhelynek. Ez általában egy közeli vagy útvonalba eső low sec rendszer szokot lenni, ahol a standing nem okozhat gondot.

*** Megjegyzés 2 *** Emberünk, akit lőtt a faction navy annyit mondott, hogy “engem lőnek az NPC-k!”. Ez az a fajta kinyilatkoztatás, amivel egyetlen FC sem tud mit kezdeni. WTF? Milyen NPC-k? Kit lőnek? Hol lövik?…

Itt jegyzem meg, NAGYON FONTOS, hogy a gang tagjai mindig értelmezhető és pontos információt adva kommunikáljanak. Az olyan szavakat hogy “én”, “engem”, “itt”, stb. felejtsétek el! Ez a PvP első számú fundamentuma, mert különben összezavarjátok az FC-t, meghaltok OP alatt vagy az is előfordulhat hogy a saját fleetet nyíratják ki.

Esetünkben 20+ embernél, akiknek még a hangját sem ismeri az FC az “engem” bekiabálás nem tartalmaz semmilyen információt, illetve a “lőnek az NPC-k” sem túl sokat. Fogalmunk sem volt hogy kiről van szó, és azt is csak sejteni lehetett hogy melyik rendszerben van és melyik kapun. Az is félreértelmezhető volt az elején hogy mi lövi. Ha az FC nem kérdez rá, lehet hogy a srác elpukkan. A helyes mondat kb így hangzik el: “Mermaliort Orvolle rendszerben az Oulley kapun lövi a faction navy. Átugorhatok low secbe?”. Nyilván az ilyen “tudatos” beszéd kezdetben nem megy majd könnyen, és tisztában vagyok vele, hogy erre rá kell szokni (nevelődni), de enélkül nagyon csúnya dolgok is történhetnek OP közben. Volt rá precedens hogy valaki nem követte a parancsot, eltévedt, elkapták, és mindezek tetejébe kinyiratta a fleetet, mert mikor azt kérte hogy menjünk segíteni nem szólt a rendszerben lévő 70 ellenséges pilótáról. Van aki azért hal meg, mert nem tudja kinyögni a saját nevét hogy ráwarpoljunk, vagy nem képes elmondani érthetően hogy hol van. Egy-egy OP alatt minden másodperc számíthat, ezért KIEMELTEN FONTOS, hogy értékelhető információt adjatok az FC-nek.

audio log
ROAMING AUDIO
“Engem lő az NPC”
 

Az első 6-7 perc egyéb kommunikációs gyöngyszemei:
“én most vagyok először” – (ki az az én?)
“én itt vagyok” – (ki az az én? Hol itt?)
vagy pl. mikor az FC megkérte az embereket, hogy ha valaki lemaradt az szóljon. Erre többször is ilyen válasz jött:
“Lemaradtam…” – (Ki az aki lemaradt, milyen hajóban?)
“Én lemaradtam, de warpolok kapura” – (Ki az az én, melyik kapura warpol? Hol maradt le?)

Az ilyenekre KIEMELTEK FIGYELNI KELL egy PvP OP-on!

audio log
ROAMING AUDIO
“Lemaradtam”
 

Közlekedés 

Mikor elértünk a 0.0 beugró rendszerig, az FC kiadta az utasítást a fleetnek:

“Mindenki alignol Alsavoinon rendszerben F7C felé! Csak align, a dictor mehet.”

*** Megjegyzés *** Az align azért kell, mert ha alignolunk, akkor azonnal el tudunk ugrani, a warpra gyorsulás nem vesz időt igénybe. Bizonyos helyzetekben pár másodperc is fontos lehet, illetve sok esetben a scout / tackler élete múlhat azon hogy a gang időben odaér hozzá, hogy átvegye a pontot, stb.
*** Megjegyzés 2 *** Ha a felderítő pilóta egy rendszerben van velünk, akkor az FC általában csak align parancsot ad a flottának a kiugró kapu felé, mert nem tudja mi van a következő rendszerben. Ezt azért fontos, mert ha nincs megfelelő intel (jelentés) a túloldalról, és mindenki odawarpolna a kiugró kapura, akkor rossz esetben egy nagyobb ellenséges csapatba (blobba) is futhatnánk. Előfordulhat, hogy a túloldalon egy nagyobb camp, vagy egy éppen keresztbeugró ellenséges flotta vár minket, és intel nélkül nagyon csúnyán meghalhat mindenki. Az align alól általában az interdictorok a kivételek (meg időnként a ceptorok), akik azonnal warpolnak a kiugró kapukra, mert ha nincs camp / blob a másik rendszerben, de éppen keresztbe ugrik egy ellenséges vagy neutral hajó hozzánk (anélkül hogy a scout el tudná kapni), akkor időben legyen valaki a kiugró kapunál aki azonnal lebubizhatja vagy elkaphatja. Ha mégis valami rosszul sül el, a ceptorok / dictorok elég gyors hajók ahhoz hogy elmeneküljenek, tehát az FC nem kockáztak velük sokat.

A mesteri scout / tackler ismérvei 

Minden roaming fleetre vonatkozik, hogy a scout / tackler abszolút kulcsember a csapatban. Szerencsére a JMU roaming fleetek egyik legynagyobb erőssége hogy nagyon jó scoutok vannak a bandában. Retial 1740 közülük is az egyik legjobb. Egyszerűen élvezet hallgatni ahogy nyomja, precízen és vizuálisan jelent, warp közben 5 fokon scannel, pontos távolságokat mond, ami által az FC dolgát hihetetlen megkönnyíti. Régebben volt egy eset, mikor elkapott egy Macharielt, és még oda sem ért a fleet hogy átvegye a pontot tőle, már közben kiscannelte a local boost Lokiját is (amit szintén kifiléztünk). Hallgassátok hogy nyomja:

audio log
ROAMING AUDIO
“Pont rajta…”
 

*** Megjegyzés *** Akkor nézzük meg alaposabban hogy mit is csinál a scout amikor beugrik, miket jelent:

1. “Localon 2 neutral”
Mikor egy scout beugrik egy új rendszerbe és jelent, mindig a hostile / neutral létszámmal kell kezdenie, ez adja meg az FC-nek a rendszerről az alapvető információt.

2. “Beugró vizuálisan tiszta”
Ez azt mutatja, hogy overview-n van-e valami. Jelen esetben ezt a scout nem jelentette, mert semmi sem volt beugrón, de ha camp van (ellenséges hajók próbálják elkapni a beugrókat), vagy egy hostile kapun áll, NPC-t lő vagy valami wreckkel szöszmötöl, akkor azt azonnal jelenteni kell.

3. “Beugró kapuról scanneren (directional scanner) 3 probe látszik és egy csomó drone…”
Az overview után a directional scanneren lévő dolgokat jelenti (14.5 AU távolságig). Ez fontos lehet, mert potenciális áldozatok lehetnek scanneren a közelben, egy érkező, vagy lesben álló fleet, stb. A wreckkekből következtetni lehet arra hogy valaki beltezik, anomalyzik, agent mission-t nyom, vagy complexet csinál, egy POS bridge nem várt meglepetéseket hozhat (a rajta beugró hostile flották miatt), és taktikai információ az FC számára.

4. “A rendszer X AU, megyek kiugróra”
Jelen esetben a scout nem jelentette a távolságot mert a rendszer nem volt nagy és amúgy is ismertük már. A rendszer nagyságát általában csak akkor jelentjük:
– ha sok hostile van a rendszerben, és nagy a rendszer (vagy station van a kiugró felé),
– ha a célpont / áldozat jóval erősebb mint a scout és messze van a beuró kaputól
– ha messze van a kiugró, és a kiugróhoz közel van egy másik kapu is (a lehetséges blob miatt),
– ha üresen akarjuk hagyni a rendszert (hogy ne bukjunk le) és a scout több rendszerrel távolabb akar valamit elkapni.
Ilyenkor bele kell kalkulálni hogy hány AU-s a rendszer, azért hogy a fleet odaérjen a scouthoz segíteni, pontot átvenni, tölteni, stb. mielőtt az meghalna.

Időnként azért is fontos tudni a rendszer nagyságát, hogy nehogy meglepjenek. Volt már olyan, hogy értékes hajókat buktunk, mert nem figyeltünk arra hogy milyen messze van a kiugró kapu. Cloud Ringben pl van olyan rendszer aminek két kapuja nagyon közel van egymáshoz egy pedig 80 AU-ra a másik kettőtől. Itt fordult elő, hogy a scoutunk bement a rendszerbe, csak egy arcot látott localon, aztán kiugrott a következőbe, ami pedig tiszta volt. Mi szépen beugrottunk és mikor mindenki elwarpolt a 80 AU-ra lévő kiugróra, egy hostile fleet is beugrott a kiugrótól húszezer kilométerre lévő zsákrendszerből, és ők hamarabb értek oda a kiugrónkra. Ravasz csel, ami elkerülhető, ha tudod hogy van közeli kapu a nagyon távoli kiugróról, akkor celestialra vagy overview spotra warpoltatod a flottát és nem a kiugróra esel.

5. “Behúztam fleet chatre hogy kik vannak localon”
Sokszor már a hostile neve, corpja, szövetsége is sok dolgot elárulhat (titán vagy Black Ops droppolnak rád ha van online titánuk, ismert cynonyitójuk), vagy épp kezdő karakterek, akiket könnyebben el lehet kapni, stb. Ez az egyik ok, ami miatt behúzzuk a neveket. A másik, hogy ha név szerint tudjuk ki van az előttünk lévő rendszerben, akkor ha hozzánk jön valaki tudni fogjuk hogy onnan jött-e vagy máshonnan. Ez sok szempontból praktikus (kivárós bubi, kiklókolós hajók mozgása, stb.). Nyilván ha több százan vannak, akkor csak pár nevet húzunk be fleetre.

6. “Warp közben scanneren egy Hurricane 5 fokon kiugró felé, kihúzó nincs arra scanner alapján.”
Többek között az ilyenekből látszik hogy valaki mennyire profi scout. Warp közben 5 fokon használja a directional scannert, és azonnal jelenti is, hogy lesz-e kihúzó bubi, ami esetleg kirántaná a beugró flottát. A warp közbeni scanneléssel rengeteg idő megspórolható, ergo sokkal könyebb elkapni az áldozatot, mert nem hagyunk neki időt az eszmélésre, és már menet közben leszűkítjük a lehetséges tartózkodási helyét.

7. “A Hurricane kiugró kaputól 85 kilométerre van”
Ez a másik, amit a scoutok többsége elfelejt jelenteni (a pontos távolságokat), meg az aggro státuszt. Sokszor csak annyit hallani hogy a kiugró kapun van (beltben van, stationön van stb.) aztán meg hogy pont rajta. Ilyenkor, ha pl. a hostile kiugró kapun van de nem aggrózik, hiába ugrik be a flotta, mert a hajó visszaér kapura és átugrik. Ugyanez a helyzet, ha ledokkol. Esetünkben még azért is fontos tudni a távolságot a kaputól, mert a másik oldalon nincs szemünk (hiszen a scout itt aggrózott), és ha az áldozat bait, akkor a túloldalról beugorhatnak ránk kismillióan.

Pin Point 

Miután kilőttük a kaputól 85 km-re lévő Hurricane-t, lebubiztuk és kicsavartuk a podját, az FC kiadta parancsba hogy align kifelé a nap felé, és aztán mindenki warpoljon rá.

*** Megjegyzés *** Akció után azért alignoltunk kifelé a nap felé a bubiból (és nem a kapura) mert
1. A kapu másik oldalán még nem volt szemünk (a scout / tackler kapta el a Hurricane-t, és a pod kicsavarása után kapott aggro timer miatt még nem tudott átmenni a következő rendszerbe)
2. A kapu messze volt, de nem annyira messze, hogy rá lehessen warpolni (150 km-nél közelebb). Ugyan a kis hajók hamar odaérnek az MWD-vel, de az olyan hajóknak, mint pl. egy Falcon egyszerűbb kiwarpolnia “pin point”-ra, és visszawarpolni aztán a kapura. Ez a pont jelen esetben egy “rendező pont” volt griden belül, ahol az FC tartózkodott. Itt gyűjtötte össze a csapatot és ugratta utána a kapura őket.A másik dolog, hogy az FC azért hívta fel a figyelmet arra, hogy senki ne warpoljon el a bubiból (magyarán a bubi alól), mert egyrészt nem fog sikerülni neki (a bubi nem engedi), másrészt aggróssá teszi a bubit dobó dictor pilótát (aki ezek után 1 percig nem fog tudni kiugrani a rendszerből)

audio log
ROAMING AUDIO
“Align ki a bubiból…”
 

A hurricane kill és a podja:

HURRICANE
POD

jmu

Enyo 

A csapat következő áldozta egy gallente assault fregatt (Enyo) volt. A flotta előzőleg egy másik hajóra vadászott, ezért volt bubink a kapun és nem kellett dobni újat, mikor az Enyo beugrott hozzánk.

audio log
ROAMING AUDIO
“Enyo”
 

*** Megjegyzés *** A scout (aki a túloldalon volt) az FC kérésére visszaugrott az Enyo pilótával a mi oldalunkra, így az egyik társunk (Kigyúrtfeka) először megkérdezte hogy ugorjon-e vele (abban az esetben, ha az áldozat visszaérne a kapura), majd jelezte, hogy nem aggrózza. Ez azért volt fontos, mert ha a mi oldalunkon mindenki lő rá, akkor nem fogunk tudni ugrani 1 percig az aggro timer miatt, így ha az Enyo visszaér a beugrójára, akkor nincs aki elkapja a túloldalt.

audio log
ROAMING AUDIO
“Másik oldal?…”
 

Az Enyo kill és a podja:

ENYO
POD

Az aggro jelentősége 

Rögtön azután hogy kilőttük az Enyo-t és a podját, a (közben már 2 rendszerrel előrébb lévő, dramielben ülő) scout jelentett egy Maelstormot a beugró kapuján. Mivel mi még mindig aggrosak voltunk és nem tudtunk ugrani, ezért a scout amíg csak tudott cloakban maradt és kivárt. Várta, hogy elmúljon a csapatunk aggroja és utána tudjunk menni, de mikor kicloakolódott döntenie kellett hogy hagyja elmenni vagy megpontozza. Ő ez utóbbit választotta, ami tökéletes döntés lett volna, de szerencsétlenségére egy dupla neutralizeres Hurricane is jött segíteni a Maelstormnek, és mire odaértünk a scout meghalt.

Ezek után ugyan mindkét hajót lelőttük, és a Maelstormot ki is podoltuk, de elvesztettük az elsődleges scoutunkat…

audio log
ROAMING AUDIO
“Hurricane + Maelstorm kill”
 

*** Megjegyzés *** Az aggro time nagyon fontos. Mint a példa is mutatja, a scout élete függhet tőle, vagy rosszabb esetben a teljes csapat biztonsága, ha az FC úgy tartja kapun az embereket, hogy aggrosak és nincs szem a túloldalon. Ilyenkor egy beugro ellenséges blob esetén hiába akarnának az emberek keresztbe ugrani, mert az aggro miatt nem fognak tudni.
*** Megjegyzés 2 *** Mivel fregatt méretű hajókban voltunk, a harc közben az FC külön kiemelte hogy mindenki vigyázzon a drónokra. A gyors és kicsi fregattokra nagyobb hajók esetén ugyanis azok a legveszélyesebbek (a transzverzál sebesség figyelése melett). A másik fontos momentum, hogy az újoncok a csapatban nem egy célpontra lőttek. Mindig a “meghívott” primary célpontot kell lőnie mindenkinek! Ha megosszuk a tűzerőt, akkor sokkal később esnek le a célpontok, így adott idő alatt egyszerre nagyobb tűzerőt kell nekünk is benyelni, ergo az ellenséges hajóknak több idejük marad tőlünk minél több hajót leszedni. Nem véletlen van célpont hívás, hogy a tűzerőt koncentrálni lehessen egy adott célponton.

Hurricane, Maelstorm kill, és a Maelstorm podja:

HURRICANE
MAELSTORM
POD

jmu

Cloakos hajók kinyírása 

A Hurricane és a Maelstorm lelövése után a secondary scout (Cse Cse) ment előre (aki szintén Dramielben volt), és egy Buzzardot jelentett le (caldari covops), amit a kapun elkaptunk és ki is lőttünk.

audio log
ROAMING AUDIO
“Buzzard kill”
 

*** Megjegyzés *** Ez alatt a rövid bejátszás alatt több fontos dolgot is hallani lehet.

“ORBIT A KAPUT 500 MÉTEREN!”

A JMU-s gangekben alapszabály, hogy mindig szétszóródunk a kiugró kapu körül (az orbit ugyebár ezt eredményezi). Általában (más fleeteknél) amikor egy gang megérkezik a kiugró kapura, akkor mindenki egy kupacban “fetreng” a beugró kapu irányából. Ez nagyon előnytelen helyzetet eredményez, és sajnos a legtöbb FC nem figyel oda hogy szétszórja a csapatot a kapu körül, az emberek pedig alapból lusták megmozdulni.

Miért is kell orbitálni a kiugró kaput, miután megérkeztünk?

1. ENGAGE RANGE
Ha valaki (esetünkben a leendő áldozat) bejön a kapunkon, akkor azt a kapu véletlenszerű irányba dobja ki kb. 12 km-re a szélétől. De a kapuk különböző méretűek lehetnek és nem mindegyiket lehet lefedni. A konstelláció kapu, a régió kapu és a border gate egyik szélétől a másikig elég nagy a távolság. Pl. a gallente border gate átmérője 40km. Ha ehhez még hozzáadjuk a 12 km-t, akkor előfordulhat hogy az áldozat beugrás után a gangtől 50+ kilométerre lesz. Ha mindenki ott “fetreng” egy helyben ahová megérkezett, akkor nem lesz range-ben senkinek, és akármilyen lomha sz*r nagy hajóról is van szó, se pontot, se webet nem lehet majd rátenni amíg elwarpol vagy visszaér a kapura. Ha szétszóródunk a kapu körül sem biztos hogy elkapjuk, de legalább van rá esély hogy valaki a közelében lesz.

2. BOMB RANGE
Ugyanez a helyzet áll elő ha a hostile-ok le akarnak bombázni minket. Ha mindenki egy kupacban “fetreng”, akkor kiváló célpontot nyújtunk nekik. Egy régió kapunál, ha a gang szétszóródik, akkor nincs tiszta célpont, egymástól akár 30-40 kilométerre is lehetnek a hajóink.

3. BUMP RANGE
Ha senki nem mozdul az érkezés után, akkor szinte biztosan lesz olyan aki bele fog akadni a kapuba, ha az FC az ugrás helyett azt a parancsot adja hogy warpoljunk el máshová. Ha orbitálással eltávolodsz a kaputól, akkor hajótól függően elegendő távolságra kerülsz tőle, hogy warp speedre tudj gyorsulni ha szükséges. Cruiserek 1000-2000 méterre szoktak nálunk eltávolodni a kaputól. Azért nem orbitálunk / szóródunk szét nagyobb távon, mert akkor nem lennénk jump range-ben ha át kell ugrani.

4. DECLOAK / ÜLDÖZÉS
Szorosan az előzőhöz tartozik, hogy akkor is sz*rban leszel, ha egy álcázóval rendelkező hajót ki kell cloakolni, vagy egy gyors hajót le kell lőni mielőtt kimenne a rátett pontok hatótávjából – de te beleakadsz a kapuba. Orbitálás / szétszóródás után a decloakhoz és üldözéshez érdemes megállítani a hajódat miután beugrott az enemy (és cloakban kivár), tehát ilyenkor nem orbitálsz már, hanem elindított MWD-vel állsz egy helyben, és várod hogy megjelenjen. Minél távolabb vagy a kaputól, annál valószínűbb hogy egyenesen el tudsz indulni felé úgy hogy ne bumpolódj meg. A legrosszabb esetben, ha az átellenes oldalon jelenik meg, akkor is elég sebességre tudsz begyorsulni hogy átmenj a kapu modeljén és ne “tikitakizz” benne. Így hogyha a többieknek sikerül kicloakolniuk vagy lepontozniuk a beugrott embert, addigra te is optimalba tudsz kerülni (a fegyvereid számára megfelelő rangeben leszel), és a lehető legnagyobb sebzést tudod rá leadni. Ezzel is növeled az esélyét annak hogy lelövitek mielőtt visszaérne vagy elwarpolna.

5. VÉDELEM
Ha valaki egy helyben áll, azt capital fegyverekkel is eltalálják, ugyanis álló hajó ellen se a fegyver trackingje se a signature resolution-je nem számít. Ha mozog, akkor (a transzverzál sebességének a függvényében) sokkal kisebb az esélye annak hogy eltalálják, tehát a mozgás / orbitálás egyben védelmet is jelent. Ezért sem jó ellenséges localon az érkezési ponton állni, és várni hogy kifilézzenek (mondjuk az odawarpoló sniperek).

——————–

“KIVÁRÓS BUBI!”

A kivárós bubi azt jelenti, hogy a beugró ellenfelekre nem azonnal dobja az interdictor pilóta a warp disrupt probe-ot, hanem megvárja amíg az megjelenik overview-n. Ennek a “trükknek” az a lényege, hogy (jó esetben) az a hostile, aki beugrik hozzánk ha nem lát bubit, akkor megpróbál elwarpolni. Viszont az elwarpoláshoz először fel kell gyorsulnia az aktuális maximális sebességének a 75 százalékára, ami pár másodperctől akár 10+ másodpercig is eltarthat. Viszont az interdictor pilóta azonnal dobja rá a bubit, és az egész folyamat (valamint maga a hajó is) ilyenkor leáll. Ezt, és a tanácstalanságát kihasználva mennek rá a csapat tagjai és próbálják kicloakolni / elkapni. Insta-warpos (azonnal elwarpoló) podok és shuttle-ök esetén ez nem működik, ezért rájuk még kicloakolás előtt dobunk bubit.

——————–

“KÉSZÜLJETEK A KICLOAKRA!”

A kicloakolást általában kisebb, vagy rendkívül gyors hajók végzik (nano cruiserek is alkalmasak rá) és több módszert is alkalmazhatnak.

1. Az egyik módszer, hogy kicsit kizoomolt kamerával, a megjelenő hajó felé kattingatnak az űrben (tehát nem az overview-n), vagy arra felé amerre az mozogni fog. Ennek az az előnye, hogy hiába tűnik el az áldozat a cloak után, a hajónk egy pillanatra sem fog lelassulni amikor megyünk felé.

2. A másik módszer, vagy nevezhető trükknek is (ami a nem mozduló cloakos hajók ellen jobb és pontosabb, de a mozgók ellen rosszabb lehet), hogy mindent leszedünk az overviewról, az overview fölé visszük az egeret, lenyomva tartjuk a CTRL-t és az overview-n a “semmin” nonstop kattintgatunk. Mikor a kicloak után egy pillanatra feltűnik a hostile az overview-n, akkor azonnal rá fogunk tudni kattintgatni, így a hajónk rögtön megpróbálja befogni, valamint elindul felé. Abban a pillanatban, hogy a hostile hajó eltűnik a cloak miatt, a mi hajónk elkezd majd lassulni (célpont hiányában). Ilyenkor csak a capacitor jobb alsó sarkán lévő SPEED + ikonra kell bökni, és a hajó a megkezdett vektorban újra maximális sebességre gyorsul, amíg ki nem cloakolja az áldozatot.

FONTOS: Mindkét módszernél indulás előtt a kapun szétszóródva, orbit rangeben, de álló helyzetben legyünk, járatott MWD-vel és kieresztett, orbitáló drónokkal!

Buzzard kill, és a podja:

BUZZARD
POD

Smartbombos Bait Typhoon 

Ez a training OP ritka mód szerencsés volt abból a szempontból, hogy az újoncok minél többet tanuljanak, mert a következő hostile, amit elkaptunk, egy smartbombos bait Typoon volt. Kiváló alkalom, hogy a fregattok láthassák mi lehet veszélyes rájuk adott helyzetben.

*** Megjegyzés *** Mivel a Buzzard lelövése után a következő hely amit meg akartunk nézni, egy zsákban volt található, ezért az FC-nek valakit ki kellett küldenie szemezni a zsákrendszerek bejáratához. A “zsák” vagy más néven pocket olyan rendszereggyüttest takar, aminek csak egy bejárata van. Azért fontos szemet kirakni a bejárathoz, hogyha beszorulnánk, és nem tudnánk kijönni, akkor legyen aki figyeli hogy mi a helyzet a zsákon kívül, számíthatunk-e blobra, és a szem által megfelelő időpontban ki lehessen vinni az ott ragadt embereket. Ebben az esetben Dorleon3-ra esett a választás (ami az FC-től egy nagyon bölcs döntés volt). Azért rá, mert ő egy cloakos bomberben volt, aki a másik oldalon, a zsákon kívül, a beugró kapunál, griden belül egészen pontos intelt tudott adni a történésekről, úgy hogy ne fedje fel magát, és miközben nézelődik ne tudják kiscannelni és elkapni.
*** Megjegyzés 2 *** Amikor a bomber pilóta jelentette hogy egy Typhoon van a túloldalon ami ugrik át hozzánk és minden más üres, az FC ismét bölcs döntést hozott azzal, hogy visszahívta őt, hogy valaki mást küldjön át helyette. A bombernek ugyanis meghatározó sebzése lehet egy BS ellen, és ezt nem akarta kihasználatlanul hagyni. Mint a felvételen is hallható, sajnos a bomber helyére küldött új szemmel együtt többen is átugrottak a másik oldalra (pedig nem kaptak rá parancsot). Erre nagyon oda kell figyelni, mert minden ilyen fegyelmezetlenség csökkenti az esélyét annak, hogy lelőjük az áldozatot, mielőtt az visszaér kapura vagy kilő valakit tőlünk. Minden fegyelmezetlen, átugró hajó csökkenti az összsebzésünket.
*** Megjegyzés 3 *** Hamar kiderült, hogy a Typhoon bait volt, kifejezetten fregatt méretű hajók ellen lett felfittelve, és smartbombot használt. A smartbombról érdemes azt tudni, hogy mindent sebez maga körül bizonyos távolságban, és célpont nélkül is használható (akár kijammelve is lehet aktiválni ezeket a modulokat). Ezért tartanunk kellett a távolságot, hogy nehogy meghaljunk. A kis hajóknál a fegyverek optimálja kicsi, csak közelre tudnak rendesen ellőni, ezért mondta az egyik fleet tagunk hogy aki tud az használjon Barrage lőszert. Ez a lőszer ugyanis a nagyobb tracking mellett a legtávolabbra sebző közelharci lőszer, amivel biztonságos távolságból lehet sebezni egy ilyen hajót. Miután a Typhoon végig webelve volt, és kb. 20 m/s volt a maximális sebessége, így egy másik fleet tag azt tanácsolta az újoncoknak, hogy 7500 méteren prop nélkül (MWD nélkül) orbitálják. Az MWD miatt ugyanis nagyon nagy lett volna a sig rádiusz, így ha valaki belecsúszik a smartbomb rangbe, akkor könnyen elpukkanhat.

audio log
ROAMING AUDIO
“Smartbombos Bait Typhoon”

jmu

Végülis mindenki életben maradt, így a megfelelő távolságban végzett orbitálással, illetve a bomber segítségével elég könnyen lereszeltük a bait Typhoon-t.

Typhoon kill, és a podja:

TYPHOON
POD

Bait Proteus – avagy az FC menti meg a seggedet, kövesd a parancsait! 

A következő jelenet nagyon jól mutatja, hogy miért csak alignolunk amíg nincs intel a másik oldalról, hiába talál a felderítő targetet a kiugró kapun. Mint az egész cikk elején említettem TKL HUN ezen az OP-on ugyan még csak gyakorló FC volt, de mi sem mutatja jobban a kvalitását, hogy jók a megérzései, és fejben már jó előre összerakta mi történhet, ha rácsapunk egy zsíros falatnak tűnő baitre.

audio log
ROAMING AUDIO
“Bait Proteus”
 

*** Megjegyzés *** Bár nagy volt a kísértés, hogy elkapjunk egy sokszázmilliós vagy akár milliárdos értékű strategic cruisert, de az FC nagyon jól döntött, mikor először a másik oldalt nézette meg a scouttal és a fleet nem warpolt kiugróra a Proteusra. Ami a scout teljesítményét mutatja, hogy a másik oldalon lévő nagy ganget nem csak lejelentette, hanem directional scannert is nyomott rájuk, így mikor visszaugrott a scanneren lévőket egészen pontosan fel tudta sorolni az FC-nek. A tapasztalatom az, hogy sok scout ilyenkor a saját bőrével törődik, és csak annyit jelent hogy gang / camp van a túloldalt, majd menekülni kezd, stb. és nincs lélekjelenléte a feladatával foglalkozni. Ez baj, mert ami a scoutra egyébként veszélyes lehet, azt egy megfelelő csapat akár le is darálhatja, ha az FC megfelelő intelt kap róluk.

Straggler 

A Typhoon lelövése és a Proteus bait után sikerült annyira feldühítenünk az ellent, hogy kb. háromnegyed óráig kergettek minket. A végén már mindent kipróbáltak hogy elkapjanak minket: cynonyitós Dominixet küldtek, bridge-ken elénk vágtak, harmincas csapatokkal csináltak system lock-ot, stb. Úgyhogy végül kénytelenek voltunk lelogolni. Ez a stratégia általában beválik ha nagyon forró a talaj. 10-20-30 percekre lelogolunk és az ellenség megunja a várakozást. Ha nincs célpont, akkor nincs inger, és előbb-utóbb vagy elmennek vagy elfogynak. Ez történt most is. Majd egy óra menekülés és lelogolgatás után eltűntek az üldözők és mi indultunk tovább.

jmu

A smartbombos Typhoon miatt elfogytak a drónjaink, úgyhogy tettünk egy kitérőt Pure Blindban ROIR rendszer felé. Míg a csapat vásárolt ROIR-ban, addig az FC kiküldött egy szemet a következő rendszerbe G95-be, és egy másikat (engem) kettővel arrább J-CIJV-be, hogy lássuk ha áthalad valami. J-CIJV-be hamarosan megérkezett egy 60-80 fős Goon gang, ami hamarosan távozott is egy másik útvonalon, azonban volt közöttük egy “straggler” Drake, aki talán szintén vásárolni akart ROIR-ban, ezért arra vette az irányt. Az eve szlengben a “straggler” olyan pilótát jelent, aki leválik vagy lemarad a nagyobb csapatról ezért meg lehet próbálni elkapni. Mi pontosan ezt tettük.

audio log
ROAMING AUDIO
“Straggler Drake”
 

*** Megjegyzés *** Az előző tapasztalataink után kissé paranoiásak voltunk, hogy a Drake is bait lesz, azonban a scout felhívta a figyelmet, hogy direkt módon nem kapcsolódik a szomszédos rendszerünkkel az a hely ahová a Drake fleetje mehetett, ezért nem fenyegeti a csapatot közvetlen veszély. Az FC jól döntött, mikor nekiküldte a csapatot a beugró goon pilótának.

Drake kill, és a podja:

DRAKE
POD

Kihúzós bubi 

A Drake lelövése után az utunkat a Tribute régiót Pure Blinddal összekötő átjáró (O-Y) felé vettük. Ez egy “pipe” (cső rendszer aminek egy bejárata és egy kijárata van), így megkerülhetetlen, ha valaki “lábon” akar átjönni Pure Blindba. Jó nagy (kb. 70 AU), ami ideális mobil kihúzó bubis csapdák számára. Azt javasoltam az FC-nek, hogy állítsunk egy szemet UMI-KK-ba az O-Y kapura, aki figyeli majd ha valaki beugrik. O-Y-ban kiraktam egy kihúzó bubit KQK kapura 30 kilométerre, majd a rendszert üresen hagytuk, és mindenki KQK-ban az O-Y kapun várakozott.

jmu

A csapda egész jóra sikerült, 5 Tactical Narcotics Team bombert sikerült vele egyszerre elkapnunk, a többségüket ki is podoltuk.

audio log
ROAMING AUDIO
“Bomber Csapda”
 

*** Megjegyzés *** Az audio fileban benne hagytam azt a részt, amikor páran elemezzük a környéken lévő rendszerek helyzetét, fontosságát. A roaming kiváló intel szerzésére is, nem mindig a DOTLAN-t nézve, térképekről, hírekből, fórumokról olvassuk el mi a helyzet egy adott helyen, hanem odamegyünk killmail kurválkodni vagy átjárókat campelni, és így látjuk hogy hol mi zajlik. Ha valahol nagy a mozgás, akkor oda többször is visszamegyünk, vagy épp ellenkezőleg, ha állandó blobokra lehet számítani, akkor inkább kihagyjuk az útvonal terveinkből. Az FC-knek különösen fontos lehet tudni azt, hogy egyes enemy allik, corpok általában hol, milyen hajókban / csapatokban mászkálnak, milyen erőt képviselnek.
*** Megjegyzés 2 *** Többször előfordul, hogy akit szemnek állítunk (jelen esetben Dorleon3), az nem passzív résztvevő, hanem aktívan is segít a flottának. Mivel a legnagyobb DPS-sel rendelkező hajónkat voltunk kénytelen szemnek állítani a cloakja miatt, ezért ilyenkor nem spotról figyel, hanem 2000 és 2500 méter között áll cloakban a kapujánál, ami azt jelenti, hogy bármikor keresztbe tud ugrani (mivel jump rangeben marad), de nem fedi fel magát (mert cloakban van). Ez csak akkor működik, ha az érkezési vektoroktól távolabb, más irányban cloakol le, nehogy egy kapura érkező hajó kicloakolja.
*** Megjegyzés 3 *** Az áldozat bomberek miután beleestek a kihúzó bubijainkba megpróbáltak végső elkeseredésükben bombákat kilőni. Mivel 3-5 kilométerre voltunk tőlük, ezért semmi esélyük nem volt, hogy eltalálnak minket vele, de az FC felhívta a figyelmet hogy senki ne használjon MWD-t. Az MWD ugyanis sokszorosára növeli a hajók signature nagyságát, és így sokkal nagyobb sebzést nyom rájuk minden.

Killek:

MANTICORE 1
NEMESIS 1
MANTICORE 2
MANTICORE 3
NEMESIS 2
POD 1
POD 2
POD 3
POD 4

Itt sok egyéb dolgot már nem lőttünk csak egy imicust:

IMICUS

Sajnos a kiváló camp helyet el kellett hagynunk mert logikkal támogatott 30+-os cruiser / AF fleetet küldtek ránk.

High sec átjáró 

Fél óra bujkálás után 🙂 elindultunk Torrinos felé, hogy az O-N – EWOK pipe-on keressünk áldozatokat.

*** Megjegyzés *** Az útvonalválasztás szintén fontos része egy roamingnak, mert hiába van megfelelő fleet, hiába vannak jó képzett pilóták és kulcsemberek a csapatban, ha olyan helyre megyünk, ahol nincs semmi, akkor az emberek halálra unják magukat az OP alatt, vagy nem lövünk semmit.

audio log
ROAMING AUDIO
“Torrinos – Pure Blind átjáró”
 

A rendszer, amit kinéztünk a campelésre O-N volt, és a “szemet” ismét két rendszerrel arrább szándékoztunk kirakni. Az X-70 / L-T / O-N pipeideálisnak tűnt a campelésre, ezért mindenki előre ment és felállt O-N-ben az L-T kapura. A szemet visszaküldtük X-70-be, de mielőtt kiért volna X-70-be (hogy ott figyelje az átmenő forgalmat), L-T-be máris bejött három Talos és egy Drake. A szem (Dorleon3) ezért visszakényszerült a kapunkra és a másik oldalról adta az intelt. Pár másodperc múlva megérkezett a három Talos és a Drake, de elsőnek csak egy Talos és egy Drake ugrott be.

Mikor lejelentett minket az a két hostile aki beugrott, a másik két Talos már be sem jött hanem inkább elmenekült.

audio log
ROAMING AUDIO
“Talos / Drake killek”
 

*** Megjegyzés *** Mivel fregatt méretű hajókban voltunk, a Talos és Drake killekben nagy szerepet játszottak a jammer hajók, a megfelelő tracking disrupt és orbitálás (közelről, 500 méteren nem tudnak az ágyúik rendesen követni egy kis hajót). Az audioban hallható, hogy a Talos nagyon jól trackkel, ezért egy-két szalvóból képes leszedni egy fregattot, illetve a dronejaik is problémát jelenthetnek. Szerencsére a csapat elég nagy tűzerővel rendelkezett, hogy hamar kivégezzük őket.

Talos, Drake kill, és a Drake podja:

TALOS
DRAKE
POD

Hazafelé 

A Talos / Drake kill után ismét ránkálltak a hostile-ok, azonban több mint húsz perc kergetőzés után sikerült meglépnünk. Utunkat ismét Fade régió felé vettük, hazafelé, ahol a roaming elején egyszer már találkoztunk a Fatal Alliance gangjeivel, és ahol elkaptuk a Hurricane Maelstorm párost, illetve a smartbombos Typhoon-t. Út közben nem sok dolog történt, de L-C-ben, a Fatal staging rendszerében ismét 75-ös local volt, és a scout elhatározta hogy egy megkezdett anomaly-ban lelogol, és “login trappel” próbálja elkapni az ott rettelőket. Azonban mielőtt visszalogolt volna, egy Rapier ugrott be hozzánk. Bár jó felé indultunk hogy kicloakoljuk, sokáig mégis úgy nézett ki, hogy nem tudjuk elkapni…

*** Megjegyzés *** A “login trap” lényege, hogy egy pilóta, esetleg a csapat egésze lelogol egy adott helyen, ahol a későbbiekben várható a hostile-ok megjelenése. Lelogolás után általában pár perc elteltével vagy egy oda állított szem jelentését követően logolunk újra. Ez rendszerint anomalykban, jégbeltekben, complexekben szokott történni, vagy kapun (miután az ellenséges fleet scoutja jelentette hogy üres a local). Sokszor a login trapre interdictort használunk, hogy amint visszalogolt, egyből le is tudja bubizni az áldozatokat. Az is előfordul, hogy egy kihúzó bubin logolunk le, és közvetlen azelőtt, hogy a hostile fleet beleesne logolunk vissza. A login trap nagyon hatásos tud lenni rattelő vagy fúró hajók ellen, sok tucatszor lőttünk a segítségével agyonpimpelt, milliárdos carebear hajókat.
*** Megjegyzés 2 *** A kicloakolásnál még ha elsőre nem is sikerül megtalálni az áldozatot, nem szabad azonnal feladni, duplabubis dictorokkal érdemes mégegy bubit dobni, és kis területen tovább keresgélni kieresztett drónokkal, mint ahogy a példa is mutatja.

audio log
ROAMING AUDIO
“Rapier kill”
 

Rapier kill:

RAPIER
POD

jmu

A befejezés 

Az utolsó áldozatunk a roamingon egy Stabber Fleet Issue volt.

A scout az utolsó pillanatig kivárt, hogy csak akkor fogja meg, amikor már nem kockáztatott vele, mert a flotta odaért hozzá. Szerintem ez a kill méltó befejezése volt az egész OP-nak.

Általában elmondható, hogy mindenki fegyelmezetten viselkedett, és a kulcspozícióban lévő emberek jól nyomták a feladatukat. TKL meggyőző volt az FC szerepében, odafigyelt mindenre és mindenkire. Annak ellenére, hogy fregatt méretű hajókban voltunk a primary scouton kívül senki nem halt meg. Összesen harminc killt szedtünk össze, ami jónak mondható, főleg annak tükrében hogy sok újonc volt velünk.

*** Megjegyzés *** Mivel ez a cikk vége, Egy kicsit hosszabb audio részletet hagytam hogy lássátok a secondary (másodlagos) scout is mennyire profin nyomta.

1. Először is lejelentette a fleetnek hogy hány AU-s a rendszer amiből kiugrott, hogy tudja az FC mennyire vagyunk mögötte. Mint előzőleg írtam már ez azért IS fontos, hogy ha akciózni kell, akkor az FC úgy küldje harcba a tacklert hogy közben biztosan tudja azt, hogy képesek vagyunk odaérni. Annak ugyanis nincs értelme, hogy elkap valakit, de mire mi odaérünk addigra ő már rég halott és az áldozat elmegy.
2. Aztán lejelentette a localt, a beugrót és hogy mit lát directional scanneren, valamint a rendszer nagyságát.
3. Jelentette milyen alliance tagjai vannak localon, majd az anomalyk számát és hogy melyiket nézi meg,
4. A DS-en látható wreckek típusát (beltes / anomaly / complex, amiből tudni lehet, hogy mit csinálnak)
5. Jelentette hogy van bridge a rendszerben, amire fontos figyelnie az FC-nek hogy ne kapjunk blobot.

A scout játéktapasztalatát az is mutatja, hogy olyanokat lejelent az FC-nek, hogy pufferes az áldozat (passzív tankos, nyers HP-val), mert nem lát körülötte aktív tankra jellemző effektet.

audio log
ROAMING AUDIO
“A scout jelentései / SFI kill”
 

SFI kill:

STABBER FLEET ISSUE
POD

Zárszó 

Remélem segítettem az újoncoknak egy kicsit jobban megérteni, hogy mi miért történik egy 0.0-ás roamingon (legalábbis azokon, amiket mi csinálunk). Amennyiben van rá érdeklődő, bárki eljöhet velünk a nyílt PvP training OP-okra, amiket pár hetente szervezünk, és ilyen cikkekből is teszünk majd még fel párat (esetleg videókkal is megfűszerezve). Ha érdekel titeket a dolog, akkor a legjobb ha előtte feljöttök a

[JMU] ingame channel-re (kapcsos zárójelek közé írd hogy JMU)

Ez egy publikus csatorna, ahol remélhetőleg valakit mindig találsz a csapatunkból. Általában este vagyunk sokan…

o7
Merma

Advertisements