január 24

Letöltés címke

Kevesebb előfizetés: Mit lehet tenni?

Az utóbbi évben kialakult egy érdekes tendencia az EVE-be belépő játékosok számában. Az Odyssey kiegészítő óra az előfizetések száma erősen csökkent, és a Rubicon megjelenése ezt csak egy kicsit csillapította. A kérdés, ami esélyes, hogy fel fog merülni a CSM találkozón ezzel kapcsolatban: “Ez miért történik, és mit tehetünk, hogy megállítsuk?” A miértre a válasz attól függ, hogy kit kérdezel.

Ki lehetne emelni, hogy az Odyssey és a Rubicon kiegészítő sem volt túl nagy siker. Nem volt tömeges játékos-kivándorlás, mint az Incarna után, de nem tudta elérni azt sem, hogy elegendő visszatérő és új játékost megnyerjen. Továbbá a haladás hiánya sokakat késztetett a játék elhagyására a két elszúrt kiegészítő után. Részben a Somergate is felelős lehet, de az messze nem volt olyan rossz, mint a múlt történései.

Az biztos, hogy nem az EVE iránti figyelem az indok. A metagaming és a róla szóló történetek nagyon sok figyelmet irányítanak az EVE-re a sajtóban; 6VD-T tavalyi csatáját még a BBC-ben is bemondták. Emellett a CCP is elég aktívan reklámoz; ha Adblock nélkül netezel, akkor elég esélyes, hogy tíz percen belül találkozol EVE-reklámmal.

A High-sec űr javítása

A leghangosabbak – főleg highsecben – azok, akik a játékot biztonságosabbnak akarják látni. Azt mondják, hogy az új játékosokat elűzi, hogy a gonosz kalózok wardec-elnek, awoxolnak, suicide gankelnek, és suspect-baitelik a gyanútlan újoncokat, akik így nem játszanak tovább. Az előfizetések számának a csökkenése azt jelenti, hogy több CSM-tag is azt fogja támogatni, hogy csökkentsük a nem megegyezés szerinti pvp-t highsec területen, így vonzva játékosokat. Tavaly is ez volt Ripard Teg és Trebor Deadoow-val, utóbbi mondta egy Crossing Zebras interjúban:

“Ha a nem megegyezés szerinti wardec-ek sok előfizetésbe kerülnek a CCP-nek, akkor az erőforrásokat arra is lehetne használni, hogy több fejlesztőt vegyenek fel, akik a játék többi területét javítják. Talán megérné megölni azt a szent tehenet és ténylegesen megnézni a számokat, és kitalálni, hogy a nem megegyezés szerinti wardec-ek azt teszik-e, amit mi akarunk, hogy hatásosak-e a konfliktus-céljaink elérésében,és ha nem, akkor ezt javítaunk kellene-e, vagy egyáltalán megéri-e ezt javítani? A CCP javára legyen mondva, pár ember tényleg érdekes számokkal állt elő, de ezekről sajnos nem beszélhetek.”

Igaz, hogy ez el tudja venni az emberek kedvét a játéktól – eleget csináltam én is ilyet, hogy lássam -, de ha ezek az emberek nem tudnak túljutni az említett akadályokon, akkor egyáltalán meddig jutnának el? Ha nincs bennük elég lelkierő még arra sem, hogy egy Venture vagy egy rosszul összerakott hajó elvesztése után visszamenjenek, akkor az EVE biztosan nekik való?

Tucatnyi negatív következménye lenne, ha highsecben nem lehetne csak úgy akárkit megtámadni, hogy több óvatos játékosunk legyen. Ez elvenné az EVE egyedi státuszát, miszerint ez az egyetlen sandbox MMO a piacon. Nem lehetnének olyan események, mint Burn Jita, vagy Ice Interdictions (bár az utóbbi elég hatásosan megölte a mining barge és exhumer rebalance-olásomat). Többezer awoxer, ganker és wardeccer nem tudna úgy játszani tovább, ahogyan akarnak, és bizonyára elhagynák a játékot. Mindez azért, hogy a CCP növelje az előfizetések számát highsec bányászokkal, akik szinte semmit sem adnak hozzá a közösséghez.

Ezek az emberek egyáltalán játékban maradnának? Mivel a kockázat/nyereség faktor eléggé highsec felé tolódna, ahol csak az NPC hajóktól kell félni, még többen lennének ott, mint most. Jita-nagyságú tömegek lennének Amarrban, Dodixie-ben és Rensben, és ha a highsec-lakók nem szeretik a mostani Jitába való sorbaállást, akkor biztosan nem tetszene nekik ez a jövőkép sem. Az ice beltek percek alatt kimerülnének, és minden aszteroida mező már hat órával downtime előtt kifogyna a Veldsparból.

Új játékosok játékélménye

Egy alternatív megoldás, hogy megtartsuk az új játékosokat, az új játékosok játékélményének fokozása és újragondolása. Nem csak a tutorialok javítására gondolok, hanem mindenre. Azon kell változtatni, hogy a játék hogyan köszönti az újoncokat. Ha a következő altod készítésénél megnézed a Rookie Helpet, megérted, milyen nagy a probléma. Ugyan azokat a kérdéseket teszik fel újra meg újra, a “Hogyan adok el és veszek cuccokat”-tól a “Mit is csinálhatok ebben a játékban?”-ig.

A segítő chatszobán kívül az új EVE játékos egyetlen tipikus segítsége az, hogy alt-tabol a játékból, kiguglizza a kérdését, majd megpróbálja kihalászni a megfelelő választ az eredmények közül. Ez az első dolog, ami rossz. Az EVE egy összetett játék, és biztosítania kellene a megfelelő magyarázatokat az alapvető játékmechanizmusokról.

A tutorialok számos dolgot nem részleteznek eléggé. Az alap tutorial lefedi a navigációt, a modulok felszerelését, és a skillek tanítását. A career tutorial agentek lefednek öt különböző utat: katonai, haladó katonai, ipar, felfedezés, és üzlet. Ezek specializáltabbak, mint az alap tutorial, és részletesebbek, de még mindig nem fednek le mindent.

Az egyik legszembetűnőbb a hajó fittelő tutorial hiánya. Csak nézd meg az eve-kill nyitóoldalát, és találhatsz hull-tankolt Hurricane-t, 4 Ancillary Shield Boosterrel felszerelt Hookbillt, Catalystot lézerekkel és artillery-vel, vagy valami más találékony új fitet egy hajóra. A játék elhagyásának egyik oka a haladás hiánya okozta frusztráció; ezt könnyen meg lehetne előzni, ha a játékosoknak megmondanák, hogy egy civilian armortankolós modulokkal és rocket launcherekkel felszerelt Caracal nem tud level 3 küldetéseket megcsinálni.

Az új játékosok között általános felfogás, hogy “a nagyobb jobb”. Ez egy másik fontos probléma, amit nem mond a tutorial. A játékosok bányászatból vagy missionökből végre szereznek annyi ISK-t, hogy vegyenek egy csúcsszuper battlecruisert, csak hogy egy suspect-baitelős fregatt kilője őket belőle. Ez érthetően csalódást okoz az új játékosoknak, hogy amiért órákat gürcöltek (mivel nem tudják a pénzszerzés hatékony módszereit), egy pillanat alatt eltűnt, újra kilépésre késztetve őket.

Nagyon sok káros eseményt, amit az egyik játékos a másiknak tud okozni highsecben, nevetségesen könnyen meg lehet akadályozni. Teljesen felesleges megszabadulni a nem megegyezés szerinti pvp-től, amikor csupán egy kevés tudás birtokában is már el lehet kerülni. A CCP mostanában bevezetett highsec pvp nerfjei miatt szinte minden esetben egyértelmű, hogy hogyan ne robbantsanak fel. Suicide gank ellen fitteld tankosra a hajódat, és ne vigyél egyszerre túl sok értékes dolgot. Awox ellen elég egy öt másodperces ellenőrzés, hogy miket csinált eddig az, akit fel akarsz venni a corpodba. A wardec ellenszere, hogy megszűnteted, majd újraalakítod a corpodat. Ha megnézed, hogy milyen rosszul állna a highsec pvp, ha az ottlakóknak meglenne a megfelelő információjuk, kettő dolgot vehetsz észre. Előszöris, a highsec pvp-t a CCP eléggé csökkentette az utóbbi években. Másodszoris, az új játékosoknak fogalmuk sincs arról, milyen veszélyek fenyegetik őket highsecben.

A Corporationök a játék egy másik létfontosságú részét képezik, amiket nem nagyon érint a tutorial. Egyhez csatlakozva többet tanulhat egy játékos, mintha végigviszi az összes tutorialt, mégis az alap tutorialban csak egyetlen egy oldal foglalkozik vele. Az új játékosok számára készült corpok, mint az E-UNI, BNI, és RvB, nyitottak mindenki számára – és az első kivételével a tagok számának növekedése nem jelent nekik semmi problémát -, de a legtöbben nem is tudnak róla, hogy ilyenek léteznek. A játékosoknak erősen javasolni kellene a tutorial végén, hogy csatlakozzanak egy corphoz. A CCP már készített egy listát az Evelopedián, ami az ilyen tanító szervezeteket tartalmazza. Bár már elavult, és a Goonswarm jelenléte a listán bizonyára több átverésben is segédkezett, de lehetne frissíteni, és integrálni a játékba. A corporationöknek kellene átvenni a játékosok
oktatását, hogy milyen tudnivalók vannak highsecben. Ezzel nem is kellene a nemrég említett tutorial, sőt, ez lehetővé tenné, hogy az emberek függetlenek és szabadok legyenek highsecben.

High-sec űrön túl

A lowsec és nullsec területeket nem említik a tutorialokban. A játékosokat nem tanítják meg arra, hogy vannak az űrnek olyan területei, ahol sokkal több hasznot remélhetnek, és hogy hogyan juthatnak el oda anélkül, hogy kilőnék őket. Sok NPC corpban megmaradt ember, akik egész EVE-életüket ott töltötték, mérgezőek az új játékosokra nézve. Ők sokszor azt mondják az újaknak, hogy ne menjenek lowsecbe, mert minden kaput napi 23 órában kempelnek, és senkinek sem szabadna elhagyni higsecet, amíg nincs legalább 10 millió SP-je. Ennek eredményeként sokan nem kockáztatnak, és az űr biztonságosabb részein maradnak. Ott azt tapasztalják, hogy milyen egyszerű és repetitív a játék, és így ott is hagyják.

Sok újonc nem is gondol arra, hogy a highsec határain túlra nézzen. Csupán egy egyszerű, rövid magyarázat kellene, hogy miért menjenek, és hogyan jutnak el oda. A felfedezés egy nagyon jó példa foglalkozás, amit csinálhatnak, és sokkal jövedelmezőbb az űr kevésbé biztonságos területein. A felfedező tutorailt elvégző újoncok akár órákat töltenek highsecben exploration site-okat keresve, miközben jórészt csak wormhole-okkal és harci site-okkal találkoznak. Akik kitartóan keresnek a neten, vagy segítséget kérnek, hogy miért is nem találtak, megkapják a választ, hogy menjenek lowsecbe vagy nullsecbe. Ha eljutnak odáig, akkor sokkal jobbnak találják a játékélményt, ami jövedelmezőbb, és ráadásul jobb móka, mint a highsec PVE lehetőségek többsége. Az egyik újonc, aki így járt, ennek következményeként alapította az EVE második legnagyobb szövetségét.

Bár a pvp alapjai, úgymint pontozás, webelés, és lövés, le van fedve a katonai tutorialokban, az már nincs bennük, hogy hol is lehet megtalálni az akciót, és milyen is a harc természete. Sok játékos az Asakai és 6VDT csatáról hallva kezdett játszani, remélve, hogy bekerülnek az akciódús életbe. Ha úgy próbálják ki a pvp-t, hogy még nem hallottak az FW-ről, vagy olyan szervezetekről, akikhez csatlakozhatnak, pl. BNI és RvB, akkor sok sentry gun általi halállal találkoznak lowsecben, és bubihalállal nullban. Egyesek azt fogják gondolni, hogy a szóló pvp nem elég jó, és nem fognak csatlakozni nullsec corphoz, hogy olyan csatákba eljussanak, ami miatt elkezdték a játékot, mivel nem tudják, hogy hogyan is kellene ezt. Nincs meg a tudásuk, hogy melyik corporationbe, melyik alliance-ba, melyik koalícióba lenne jobb csatlakozniuk. Nem lenne rossz egy Eve News beépített integráció, az ISD new team vicc helyett.

Homokozva

Nincs elég nagy hangsúly a homokozón. Az EVE több szabadságot ad a játékosnak, mint szinte akármelyik másik multiplayer játék a piacon. Ezt sehol sem említik a tutorialokban. A legutóbbi CSM minutes is kiemelte: a játékot elhagyó játékosok többsége nincs tudatában a homokozónak. Nem tudták, hogy a játék lehetőségei között van, hogy valaki elrontsa valaki másnak a napját, és a nullseces harcok méretével és a metagaming jelentőségével sem voltak tisztában. Igaz, hogy a nullsec nem mindenkinek való, de meglepő, hogy milyen sok ember nem is vesz tudomást arról, hogy az EVE miben egyedülálló.

Mivel nincsen megfelelő és könnyen elérhető információ ezekről a témákról az új játékosok számára, sokan egy olyan körforgásba kerülnek, amiben kipróbálják az EVE-et, nem tetszik nekik, aztán kipróbálják pár kiegészítővel később. Előbb-utóbb egyesek előfizetnek, és maradnak az EVE-nél. Ha a játékosoknak megmondják, hogy csatlakozzanak egy corphoz, mik a highsec veszélyei, és milyen lehetőségek várják őket lowsecben és nullsecben, akkor sokkal nagyobb eséllyel fogják folytatni a játékot a trial után is.

A célja az újragondolt és fejlesztett játékélménynek nem csak a több játékos, hanem olyan játékosok, akik jobbak a közösségnek. Az AFK vagy bottal bányászók helyett olyan játékosaink lennének, akik nem félnek kockázatot vállalni, mert van elképzelésük arról hogy hogyan csinálják a dolgokat, és mit fognak tenni, ha sikerül nekik. Akik nagyobb eséllyel fognak haladni a játékban, és elérni olyan szintekre, ahonnan már nem akarják azt elhagyni.

Kell még?

Felmerül a kérdés, hogy kell-e egyáltalán több játékos az EVE-nek, vagy sem. Sokan, mint Trebor Daehdoow is a tőle idézett részben, azt mondják, hogy a több játékos több előfizetést jelent, így a CCP a megnövekedett bevételt vissza tudja forgatni a játék fejlesztésébe. Ha a CCP az EVE profitját az EVE-be forgatná vissza, az rendben is lenne, de úgy tűnik, hogy inkább a Dust 514-be folyatják a pénzt, amit amúgy a többség bukásnak tart, valamint a World of Darkness-be, amiről még nem sokat tudunk. A megnövekedett játékosok miatti bevételnövekedés lehet, hogy egyszerűen be lenne fektetve a Dustba.

A szerverek teljesítménye egy másik kérdés. Jelenleg a szerverek erejüket megfeszítve küzdenek, hogy megbírkózzanak a Dominix blobok, sentry drone-ok és fighter bomberek feldolgozásával. Eddig is több összeomlást tapasztaltunk Ostfrontban. Ha akármelyik oldalon lenne még párezer játékos, a helyzet jelentősen rosszabbodna. A Jitába váró sorok, amik az utóbbi évben hírhedtek lettek azok között, akik nem szeretnek várni, teljesen elviselhetetlenné válnának.

Egyesek azt mondják, hogy ez a fejlesztők idejének a pazarlása lenne. Elvégre foglalkozhatnának olyan dolgokkal, amik a játszhatóságot növelik. Mégis, ezeket a kis dolgokat minimális erőfeszítéssel meg tudná oldani a CCP, cserébe nagy hatással lenne az előfizetésekre. Egy tökéletes kiegészítő is biztosítaná a játékosok növekedését, de ebben nem bízhatunk, látva a CCP megbízhatatlan múltbeli változtatásait. Ha feltesszük, hogy a CCP kidolgozza, hogy hogyan tartsa fenn az új játékosok érdeklődését a játék iránt, egy lassú és biztos növekedés nem lehetne rossz, hogy az EVE friss és életteli maradjon.

Ha az EVE-nek tényleg több játékosra van szüksége, ezt kellene tenni. Nincs szükség a highsec működésének átalakítására, ahogy Ripard Teg és Trebor Daehdoow boldogan mondaná. Csupán az új játékosok játékélményén kellene kicsit tökéletesíteni. Bár fontos, hogy az EVE egészséges maradjon és legyenek új játékosok, hogy ne stagnáljon, az esetlen intézkedések, hogy a játék biztonságosabb legyen, több kárt hoznának, mint hasznot.

(eredeti cikk: themittani.com, fordította MiDae)

Advertisements