augusztus 01

Letöltés címke

Reflektálás Greedy Goblinra

A minap felrakott fent nevezett kolléga egy újabb blog bejegyzést az evenews24-re. Az olvasók különféle módon szoktak reagálni írásaira, van aki elolvassa, van aki ignorálja, van aki elkezd vele vitatkozni. Eljutottam ez utóbbi fázisba.

Az említett cikk: http://evenews24.com/2014/07/29/greedy-goblin-33bmonth-without-skill-risk-or-investment/

Goblin a cikkben az AFK farmolást kritizálja a játékban, egy elég extrém példát hozva fel, hogy mennyire kiegyensúlyozatlan, és szerinte a játéknak korlátoznia kéne az AFK pénz termelést. Itt rögtön had jegyezzem meg, hogy kedves Goblin, ez egy JÁTÉK, nem egy elcseszett munkahely. De kanyarodjunk vissza a konkrét példájához.

High sec fúró küldiket csinált 5 karakterrel, plusz egy bónusz orcaval, amit letámasztott valahova. Átlagosan 4 küldit csinált meg karakterenként egy órában, napi 5 órát agentezve. Namost szerinte ez egy afk tevékenység, habár 5 karakterrel negyed óránként 1-2 percet elszöszölve amíg ledokkol, leadja a küldit, új küldit vesz fel, kimegy a küldibe elkezdi csinálni, stb, szóval ha tényszerűek akarunk maradni, akkor afk helyett inkább minden negyed órában volt 5-10 perc ideje valami mást csinálni, tv-t, kaját, kimenni pisilni, de hogy ott rohadt a gép előtt az fix.

Ezzel a módszerrel csinált havi 32B-t, amit abból számolt, hogy 20m LP-t csinált 58 nap alatt, szóval monjduk egy hónapra kb 10m LP-t amiből implantokat váltott ki. Tegyük hozzá, ha azt az implant mennyiséget rázúdítja a marketra, akkor abból nem lesz 32b, de talán még 25b sem úgy beszakad az ára, de azért látszik, hogy lehet azért pénzt termelni 6 karakterrel fél-afk módon, de ez közel sincs ahhoz amit ő állít. Persze nem rossz pénz ez sem, de ha egy kezdő nekiáll, akkor kevesebbre számítson, mert vélhetően nem lesz orca boostja eleinte. Tegyük hozzá, hogy ez a módszer elég lassú, 1-2 karakterrel nem is igazán hatékony, de ha valaki amúgy gép előtt van, de sokszor fel kell kelnie onnan, nem tud 100%-osan oda figyelni akkor ideális lehet némi LP, majd isk felhalmozására.

Az egész tevékenység CCP oldaláról teljesen elfogadott, sőt kívánatos, gondoljunk bele, valaki 6 accountot tart fenn erre, az havi 6 előfizetés, mindegy, hogy plexből vagy bankkártyáról. Ezt összehasonlítani wow-os mobokkal elég vicces. Az analógia akkor lenne jó ha egyszerre több wow karakterrel játszana valaki. A CCP-nek az a jó, ha minnél több aktív előfizetés van, az nekik annál több bevétel. Természetesen a játékosoknak profitálnia kell abból, ha több előfizetést tart azokhoz képest akik csak egyet, különben nem lennének rá motiválva.

A játék gazdasági oldaláról, az ilyen agent szintén nem probléma, mert overall egy isk sink a játékban, a játékos nem termel isk-t, sőt az implantok kiváltásával isk kerül ki a játékból.

Összehasonlításként az incursion, ami nem AFK tevékenység, sokkal dúrvábban tolja a játékba az ISK-t. Jó fleettel, na persze jó pimp fittel együtt, 80-90m -t lehet produkálni óránként. Bár ott elég valószínűtlen a multiboxolás, de talán 2 karaktert még meg lehet oldani. Ennél az analógiánál maradva, két karakterrel napi öt órát számolva 27b.

0.0-ban heaveneket smartbombozva, 3 smartos bs, 1 lövős, 1 spotot adó pod, óránként 300m-t termel ki kb, ami napi 5 órával, havi szinten 45b. Persze játékos legyen a talpán aki 1-2 óránál tovább tudja ezt csinálni, figyelni, fókuszálni.

A játékba NPC, anomáliák lövése vagy belt, Incursion formában bekerült ISK sokkal nagyobb problémát jelent, mivel ezek a játékon belüli infláció elsődleges okai. Ezt most a legutóbbi patch lehet tovább egyensúlyozza, mert több isk kerül ki a játékból az indusrty tevékenységekkel.

A játékban igazán AFK tevékenységek nincsenek már, persze lehet azt mondani, hogy a gyártás, invent talán az, de ott is szállítanod kell alapanyagokat. Posokon történő reakciózás is melóval jár, a szifonok óta meg nem árt rendszeresen figyelni a posokat, habár a szifon önmagában nem sokat ér, főleg olcsó anyagoknál, totál értelmetlen, drágább a modul mint az ellopott anyag még ha napokon át tudja lopni akkor is, na de ez másik történet.

Úgy mindent összevetve, a játék nem véletlenül ilyen amilyen. Egyfelől a CCP érdeke, hogy minél több előfizetője legyen, hogy ez úgy jön létre, hogy valakinek van 10, vagy 10 embernek van 1-1, nem olyan óriási különbség az ő oldalukon. Másrészt, ez egy játék, nem azért akar leülni elé az ember, hogy dolgozzon. Persze itt had jegyezzem meg, hogy nem muszáj ám ISK-ból játszani, elő lehet fizetni rendesen kártyával, Euro vagy Dollár alapon és akkor nincs ilyen probléma pláne, de persze kelet europában ez mondjuk egy diák esetében nem annyira opció, Másrészt, ha valaki több időt tölt a játékkal, akkor igenis legyen előnye belőle, ha már időt és energiát fektet valamibe, ugyanúgy mint RL, itt is legyen értelme.

Kedves Goblin, ez nem a WOW. Más korosztály, más más bonyolultság, más kihívások. Remélhetően soha nem is fog kicsit sem hasonlítani rá.

 

Reklámok