“Fair fight” + pár tipp – Vendég cikk

Az alábbi cikket evemail-ben kaptuk Mater O’Prome-tól. Remélhetőleg a továbbiakban is számíthatunk tőle hasonló írásokra. Jó olvasgatást!

Sziasztok!

Amióta elkezdtem ezt a játékot és azon belül is a pvp-t, arra törekedtem, hogy úgynevezett „fair” módon játszak és harcoljak. Talán nem vagyok egyedül, aki így állt neki az EvE világának. Aztán ki előbb, ki utóbb megtanulta, hogy ez nem egészen így működik. Egy barátom kedvenc eve-es idézetével élve: „In eve, the only thing worth more then ISK is trust”.

Azóta sok víz lefolyt már a Dunán és találkoztam jó pár olyan játékossal, akik váltig állították:  nincs „fair fight”! Lehet egyetérteni, cáfolni, vitatkozni a témán, de felesleges. Úgyis mindenkinek más a véleménye, ez igazából nem is egy eldöntendő kérdés. De amikor több éve játszó karakterektől is azt hallom, hogy „Nincs értelme szóló pvp-zni mert úgyis leblobolnak, pimpelt hajóval jönnek, offgrid boostert használnak,stb.” Aha, tehát mindenki overpowered? Ne hülyéskedjünk már!

Amikor céget alapítottunk, éppen ezért döntöttünk úgy, hogy a szóló pvp-t helyezzük előtérbe. Hogy mindenki a saját bőrén tapasztalja: milyen az első egyedüli kill, milyen amikor nálad idősebbet, jobb hajóból, sokkal rosszabb eséllyel indulva le tudsz lőni. Hogy megismertessük, megszerettessük a játékosokkal a pvp-t és hogy bebizonyítsuk, igen is lehet fair küzdelmet találni! Ebbe bele kell kóstolni, szenvedni kell vele, lossolni akár százakat, de végül megéri! A pvp a legjobb része a játéknak! Ezt azt hiszem az idősebb, tapasztaltabb karakterek is megerősíthetik.

Na, de hogy végre a tárgyra térjek… Szóval ha van is „fair fight” (későbbiekben „ff”), akkor az mit takar, mit jelent, mitől függ? Úgy gondolom, ez megér egy misét és pár tippel kiegészítve hasznos információkat tehetek közzé a kezdőknek. Ráadásul nemrég egy kedves magyar játékostárs meg is jegyezte, (amikor épp kaput kempeltünk) hogy mi lesz a fairfight-al, amit úgy hangoztattunk. Tehát:

  • Létszám: Ezt nem is kell nagyon ragozni. Mi lehet annál izgalmasabb, amikor két játékos a saját hajójával, saját fittjével, saját tapasztalatával száll harcba egymás ellen? Persze, tudom… amikor többen mennek rád és mégis te győzöl… 🙂 De ez már a későbbiekben tárgyalt dolgok függvénye. Tehát egyelőre maradhatunk az 1v1-nél?
  • Helyszín, harcmodor: Kinek a szempontjából lehet fair a harc? Aki támad vagy aki védekezik? Jó, ez így most elég furán hangzik, de aki FW-zik annak igenis sokat mond. Nem mindegy, hogy a kiter hajóddal a plexen belül optimalon várod a targetet vagy te ugrasz rá és lehet, hogy ő meg nullán vár a beacon-ön aztán csattan a scramweb és bizakodhatsz, hogy az MWD fröccs kilök rangeből. Ugyanez fordítva brawler esetén. Szóval a harc helyszínének, a hajók egymástól való távolságának megválasztása előnyt nyújthat a felek számára, de nem ettől függ a kimenetel. Ha már helyszín…azt hiszem abban egyetérthetünk, hogy a kapukemp nem ff. Utóbbi kivételével tehát általában megválaszthatod, hogy hol, mikor bocsátkozol harcba –hiszen a D-scant ugyebár jól ismered- így ezekre a dolgokra butaság lenne fogni a lossodat. Főleg, hogy az ellenfél harcmodorára az intelből is következtethetsz.
  • Intel: Ami még nagyon hasznos dolog, az a célpont választás. Ha tudod, hogy az ellenfeled mennyi idős, milyen cégekben, kikkel játszott; nagyjából képet kaphatsz a tapasztalatáról. Ez a karakter-lapon egyből látható. Ha azt is tudod, hány kill/loss van a listáján, hogy milyen hajókat, milyen fittel repül, hogy ganker, blobber, smartbombos vagy éppen offgrid boosteres, akkor pedig közel biztosra el tudod dönteni, hogy legyőznéd-e vagy sem. Persze akkor, ha jól mérted fel a saját és célpontod adottságait. Az utóbbi dolgok window-módban Zkill-ről vagy egy okos kis progi, aPirates Little Helper segítségével könnyedén elérhetők. Tehát a jó intel, fél siker! 😉
  • Skillpont, tapasztalat: Van, aki a karaktere korára fogva kerüli a harcot. Ez is becsapós lehet, hiszen nem mindegy hogy az idősebb karakter hol élt, milyen tapasztalatai vannak. Szóval csak a korkülönbség miatt nem kell elkerülni a harcot! Sőt! Lehet, hogy pont ellenük lesz a legjobb pvp-élményed arról nem is beszélve, hogy harc után tanácsokkal láthatnak el. Mellesleg ők sem legyőzhetetlenek! 😉 Tehát maga a skillpont és a tapasztalat nem feltétlenül jár együtt. Egy fél éves FW-s kari is legyőzhet egy 8 éves carebeart és egy idős 0-ás kari is kifilézhet fiatalokból álló fleetet a skilljeinek és tapasztalatának köszönhetően.
  • Booster drog, offgrid booster: Booster drogok használata csak pár skill függvénye, úgyhogy lényegében ez mindenki számára elérhető. Hogy élsz-e vele, az már más kérdés. Ezt mindenki döntse el maga. Nem fair, ha használja az ellenség a bónusz miatt? De ha beüt a penalty és legyőzöd? Két élű a dolog. Az offgrid booster már más kérdés. Az nem két darab egynapos skill függvénye, hanem másik kari, command ship, stb. Nem lehet, hogy ezt 1v1 szituációkban használni, alt kari által igazságtalan?
  • Pimp: A hajón használt faction, deadspace, officer cuccok (pimp) tényleg eléggé overpowered módba tehetik a használóját és a vele megegyező súlycsoportú „sima” hajókat kb. két lövésből kiszedheti. Lehet, hogy valaki ezt élvezi de a túl sok, saját részünkre előnyös harcot befolyásoló tényező eléggé eltéríthet a ff-tól.
  • Implant-szett: Elvileg ez is könnyedén hozzáférhető, bár hogy ki teheti meg a használatát: az már ISK kérdése.

Tárgyilagosan nézve a felsoroltak közel mindegyike elérhető bizonyos számú ISK-ért cserébe. Ki, mire, mennyit hajlandó áldozni?

Tehát mikor is beszélhetnünk ff-ról? Mindenki legyen nullán? Mindenki legyen 20km-re? Azonos harcmodorú felek ütközzenek egymással? Eleget tudunk az ellenfélről? Sokkal jobb skilljei vannak? Több a tapasztalata? Használjunk drogokat, offgrid boostert? Rakjuk tele a hajónkat 100millás modulokkal? Vagy csak bloboljunk le mindenkit? Elég sok a kérdés… sőt, túl sok! Ettől mindtől függ, hogy milyennek érezzük a harcot. Talán pont ez a lényeges kérdés… hogy a harc során, utána hogy ítéljük meg az egészet. Valóban GF volt vagy csak megszokásból írjuk? Én inkább az ember önérzetére bíznám az egészet. A lényeg, hogy TE hogy ítéled meg. Az, hogy a harc, amibe kerülsz igazságos-e, javarészt tőled függ. Megfelelő volt az intel, jól választottál ellenfelet, hajót, fittet? Eleget tettél azért, hogy elérd az ellenfél által támasztott szintet?

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy ki miért van jelen ebben a játékban. Van, aki szimplán szórakozásnak tartja, itt kapcsolódik ki. Van, aki a társaság miatt logol fel nap mint nap és van, aki a mindennapi életben felgyülemlett feszkót próbálja levezetni. Egyesek boksz-zsákot csépelnek, mások beülnek egy kapura smartbombozni. Nincs is ezzel semmi baj, csak érteni kell a miértjét és nem rögtön szapulni a másikat, ha épp olyat tesz ami tőled távol áll vagy ami az ő addigi hozzáállásához képest furcsa. Mert aztán az ilyen és ehhez hasonló félreértésekből lesznek a kötekedések, beszólogatások és az egész eszkalálódik csak tovább.

Lehet kissé kicsapongó voltam, ez az első ilyen írásom, úgyhogy előre is elnézést kérek, ha valamit kihagytam. Mindenki vonja le magának a következtetést, hogy ha „fair fight”-ról beszél, beszélünk akkor mi is áll a hátterében.

Köszöntem.

Advertisements