augusztus 04

Letöltés címke

EVE Tudásbázis: Minmatar Köztársaság

Az alábbi cikk a Mark726’s EVE Lore Survival Guide: The Minmatar Republic cikk fordítása, MiDae által.

A Minmatar Köztársaság: 7 törzs, a 7 testvér

Min960x540

Nem meglepő, hogy a Minmatar Köztársaság történelme erősen összekapcsolódik az Amarr történelemmel. Bár a Minmataroknak önmagában is gazdag kultúrája van, az évszázadokig tartó brutális rabszolgasor kitörölhetetlen nyomot hagyott a társadalmukon, és még most is befolyásolja, hogy a Köztársaság és a Minmatarok hogyan reagálnak egy-egy szituációban. A Köztársaság, amit jelenleg Sanmatar Maleatu Shakor vezet, igazából csak névlegesen Köztársaság, mivel Shakor feloszlatta a Köztársasági Parlamentet pár éve, amikor hatalomra került, bár próbál létrehozni egy reprezentatívabb törzsi tanácsot. De mindez nem nagyon befolyásolja a Köztársaság temperamentumát, és a Minmatarok mélyen spirituális emberek maradnak, akik mindent odaadnának a törzsükért és Vénjeikért. A Minmatarok hét különböző törzsből állnak, mind képviselve van valamilyen módon a Köztársaságban. A hét törzs: Thukker, Brutor, Nefantar, Starkmanir, Sebiestor, Krusual, és Vherokior.

Történelem

A Minmatarok mélyebb történelme egy kicsit jobban el van rejtve, mint az Amarroké. Azt tudjuk, hogy a Patort i.sz. 8017 körül kolonizálták, és vendégszerető éghajlatának köszönhetően gyorsan fejlődött. Innen egyből a Sötét Korba ugrunk, amikor a Minmatarok egy globális kormányt alakítottak, körülbelül 200 évvel az Amarrok érkezése előtt. A Minmatarok is hamar az űrbe jutottak, körülbelül csak egy évszázaddal az Amarrok után. Viszont a patori csillagkapuk sokkal jobb állapotban voltak, mint az amarriak: saját kapu építése helyett tudták használni azokat, amik már megvoltak, gyorsan kolonizálva 3 rendszert.

vitocAztán jöttek az Amarrok. Amint már tudjuk, az Amarrok 22355-ben találkoztak a Minmatarokkal. A következő 125 évben rabszolgagyűjtő portyákat folytattak a Minmatar világokon. Aztán, 22480-ban elérkezett  a Sötétség Napja, amikor az Amarrok teljesen meghódították a Matar bolygókat (a Matar és Minmatar szavak körülbelül ugyan azt jelentik, nincs pontos leírás róla, bár változó, hogy hol mit szeretnek jobban használni). A Megszállás alatt a Matarok elég hamar megalakították a saját ellenálló csoportjaikat, váltakozó sikerekkel. Ez arra ösztönözte az Amarrokat, hogy újabb és újabb módszereket fejlesszenek ki a hatalmas rabszolga populáció kordában tartására (a fő modern technika, a Vitoc, majd a 4. részben lesz átbeszélve). Tekintve, hogy a Matar volt az eddigi legnagyobb civilizáció, amit az Amarrok meghódítottak, nem meglepő, hogy nem sikerült nekik teljesen fenntartani a rendet. Viszont sikerült néhány Matart a saját oldalukra állítani. A legemlítésreméltóbb, hogy a Nefantar törzs tömegesen felvette az Amarr hitet, és így a Birodalom közeli szövetségesévé vált. Ez azt jelentette, hogy az Amarrok nagyon sokat invesztáltak a Nefantar űrbe (amit mi jelenleg Ani konstellációként ismerünk), és ők learatták a gyümölcsöket. A többi törzsnek messze nem ment ilyen jól. Egy Birodalmon belüli politikai egyházszakadás végül a Starkmanir otthonvilág elpusztításához vezetett. Mindenki azt hitte, hogy ezzel az egész Starkmanir törzs eltűnt az űr színéről, és sokak szerint ez volt az egyik kiváltó oka a 250 évvel későbbi lázadásnak.

A Megszállás vége – ahogy az Amarr résznél említettük -, a Vak’Atioth-i Csata után kezdődött. A Minmatarok érezvén az Amarrok gyengülését hatalmas vereségük után, gyorsan megragadták a lehetőséget, hogy lerázzák a rabigát. Emellett a Nefantar törzset is száműzték már a Felkelés előtt és alatt, mert az Amarrok puszipajtásai lettek. Végül, több, mint 730 évvel a Sötétség Napja után, i.sz. 23216-ban került csak újra Matar kézbe a Pator, és ez is csak erős Gallente segítséggel sikerült.

Ragnarok___Minmatar_Titan_by_Tar_MinastirA jelenkori történelem is izgalmas időket tartogat a Köztársaság számára. Egyértelmű okok miatt még mindig nagy a feszültség a Köztársaság és a Birodalom között. Ez az YC 110-ben bekövetkezett Vének Inváziójában tetőzött. Egészen addig a Véneket csak a Minmatarok mitikus vezetőinek tartották, még a Sötétség Napja előttről. Aztán elég valóságosnak mutatkoztak, amikor egy titokban épített capital és subcapital hajókból álló flottával benyomultak az Amarr űrbe. Hogy pontosan kik is ezek a Vének, és mi a szerepük a Törzsi kultúrában, még senki sem tudja pontosan. Úgy tűnik, hogy a Vének kiváltak a Törzsekből a Sötétség Napja környékén, hogy kivárják azt az időt, amikor győzedelmesen visszatérhetnek. Ugyanakkor szemmel tartották a Törzseket, és egyesek szerint mitikus erejük is van. Annyit biztosan lehet tudni róluk, hogy A Köztársaságban mindenki mélyen tiszteli őket, az Amarr űrbe való benyomulásuk óta pedig még jobban, mint előtte. Először sikeresen elpusztították a CONCORD gyorsreagálású egységeit (előtte letesztelve, hogy mit is tudnak), majd benyomultak az Amarr űrbe. Kiszabadítottak jópár nemrég felfedezett Starkmanir túlélőt az Ammatar űrben (az Ammatarok érdekes hátteréről majd a harmadik részben lesz szó), és eltörölték a Kor-Azor otthonvilágot védő flottát. Ugyan ezt tették volna a Sarum Prime-mal is, ha nincs Jamyl Császárnő és a már említett szuperfegyvere. Mivel Sarum Prime-nál megállították őket, a Vének úgy tűnik, hogy eltűntek, és azóta sem találkozhatunk velük a hírekben.

A Vének Inváziója óta a Matar társadalom egy kicsit felkavarodott. Karin Midulart, a Köztársaság előző miniszterelnökét meggyilkolták egy Gallente kulturális fesztiválon. Midular meghalt, de ami ennél is fontosabb, hogy a halála éket vert a Gallenték és a Köztársaság közé. A Szövetség ragaszkodott ahhoz, hogy ők folytassák az eljárást a gyilkos ellen, aki Gallente származású volt, mielőtt kiadnák a Köztársaságnak. Bár Gerne Broteau-t bűnösnek találta a Szövetségi Törvényszék, a Köztársaság iszonyatosan dühös volt, hogy a Szövetség ilyen sokat várt, mielőtt kiadta nekik a gyilkost, akit rövid időn belül kivégeztek, amint a Köztársaság kezére került. Azóta számos történet került napvilágra, amik mutatják, hogy a Szövetség közismert toleranciájának az ellenére a Minmatar származású Gallenték diszkriminációnak vannak kitéve a Gallente űrben (ADÁSUNKAT MEGSZAKÍTJUK: Az emberek nem szeretek azokat az embereket, akik mások, mint ők – részletek az esti Híradóban).

Társadalmi Szerkezet

TattooA Minmatarok először is és legfontosabban egy-egy Matar törzs felé lojálisak. A törzs határozza meg az emberek hitvilágát, és a rituálékat, amikhez ragaszkodnak. A Minmatar társadalomban a felnőtté válás egyik kulcsmozzanata a Voluval rituáléja, ami egy speciális tetoválás megszerzését jelenti. Az így szerzett tetoválás állítólag meghatározza a tulajdonosának a jövőjét, és bizonyos szimbólumok jelzik, hogy az illető nagy dolgokra hivatott.

Bár a számokat nézve a Matarok vannak a legtöbben a nagy birodalmakban, nagyon szétszórtan élnek. Közel 20 százalékuk emigrált a Szövetségbe, és a 7 törzsnek majdnem a harmada még mindig Amarr rabszolgasorban szenved. Még azok sem telepedtek le mind, akik a Köztársaságban élnek, könnyen lehet például Thukker karavánokkal találkozni, ahogy a Vad Vidékeket járják.

Minmatar_warNéha a törzsek között is van feszültség, főleg modern napjainkban. Mint említettük, a Köztársaságba nemrég áramlott be sok Starkmanir törzsbéli tag, nekik még problémáik vannak a beilleszkedéssel, valamint a Thukkerek nemrégiben úgy döntöttek, hogy letelepednek, és az sem megy zökkenőmentesen. Ezen túl a Vének Inváziója nem csak a Starkmanir törzset szerezte vissza, hanem nagyon sok Nefantar tér vissza, még napjainkban is, rég elhagyott otthonába. Múltjuk miatt még gyakran kihagyják őket a Köztársaság nagyobb politikájából, a teljes integrációjuk még folyamatban van.

Mindegyik törzsnek más erőssége van. A Sebestiorokat az intelligenciájuk és mérnöki képességeik miatt értékelik. A Brutor – mint a neve is utal rá – a fegyelmezettebb, militarista törzsek közé tartozik. A Krusualok titkolózóak, és otthonosabban mozognak a politikai játékokban. A Thukkerek, mint említettük, inkább nomád életmódot folytatnak, és vészhelyzetben az ösztönükre és megérzésükre szoktak hagyatkozni. A Nefantarok és Starkmanirok csak nemrég tértek vissza, a beilleszkedésükkel kapcsolatos problémákon kívül még nem ütköztek ki az egyedi jegyeik.

Akármi is történt, a törzsek közötti feszültségek nem állították meg a Köztársaság jelenlegi vezetőjét, Sanmatar Maleatu Shakort, hogy széleskörű változásokat hozzom a Minmatar kormányzásba. Midular halála utáni hatalomra jutását követően Shakor feloszlatta Köztársasági Parlamentet. Pár év politikai csatározás után megalkotta helyette a Törzsi Tanácsot. Elég keveset tudunk a Tanácsról (annyira keveset, hogy az Evelopediának még nincs is a Törzsi Tanácsot bemutató wiki-oldala (persze, az Evelopedia még mindig azt mondja, hogy a Köztársasági Parlament létezik…)), de az alapján, amit tudunk, a Tanács szoros törzsi – beleértve a Nefantar és Starkmanir törzset is – vonalon működik, nem a megszokott parlamenti pártok alapján. A választásokat nem földrajzi, hanem törzsi elosztottság alapján tartják, de ezt leszámítva a Tanács pontos működése (azon túl, hogy bizonyára átvette a régi parlament számos funkcióját) ismeretlen számunkra.

Szerepjátékos Tippek

MinmatarAhogy talán számítani is lehet rá, a Matarokat főleg lázadókként tartják számon, főleg az Amarrok. Gyakran intézményellenesként játsszák őket, van, hogy csak azért, hogy intézményellenesek lehessenek. Bár sok szerepjátékos szeret olyan karakterrel lenni, akinek valamilyen kapcsolata van a rabszolgasággal (akár úgy, hogy nemrég szabadult fel, vagy rabszolgák gyereke), ez épp kicsit változóban van. Bár még mindig erős Amarr-ellenes érzések vannak minden köztársaságiban, egyesek már úgy játszanak, hogy csak messzebbről vannak csak kapcsolatban a rabszolgasággal és az ahhoz tartozó Amarr vonatkozással. Mint a legtöbb szerepjátékos dologban, természetesen itt is széles választéka van annak, hogy hogyan játszod ki a karaktered, és mennyire akarsz Amarr-ellenes lenni.

Mint már említettem, a Matarok először és leginkább a saját törzsük iránt lojálisak. A Minmataroknak egy kicsit fura a helyzete azt nézve, hogy a 7 törzsből csak 3 választható a játékban (Sebestior, Vherokior, és Brutor). Hogy ezt ellensúlyozzák, egyesek úgy döntenek, hogy valamiféle kapcsolatban állnak más törzsekkel (főleg a nomád Thukkerekkel). Másik fontos részei a Matar identitásnak a tetoválásaik (amit a Voluval rituáléval szereznek) és a piercingjeik. Nem meglepő, hogy általában elég barátságosak a Gallenték irányában, bár mint említettem, a kapcsolatuk kicsit megromlott az utóbbi időben.

Advertisements