A Sátán Kutyája: Skill Injector

Vendég cikk Grifton Nardieu tollából.

Tisztelt Nagyérdemű!  
Az elmúlt fél év az előző év őszén bejelentett változtatások találgatásával és tapasztalásával telt. Ezért arra gondoltam, hogy most, a Citadel Patch (expansion) másnapján, feldolgozok egy olyan témát melyre eddig nem tett kísérletet senki.

Kezdjük az elején. Magában a játékban a karaktered fejlődése nem tevékenységhez, hanem időhöz kötött. Azaz, a rendszer aszerint jutalmaz lehetőségekkel, oldja fel a korlátaidat, minél tovább vagy hű előfizetője és/vagy PLEX fogyasztója. Hűen őrzi a “Status Quo”-t.

Azaz őrizte. Nem csoda, hogy idősebb játékosoktól rengeteget hallottam… nem ez így nem igaz. Az idősebb játékosok egy hangosabb és csalódottabb rétegétől lehetett hallani, olvasni olyan borúlátást mint: 30 milliós alliancok lepik el a semmiből az egész eve-et, értéktelen a karakterem amit nevelek 5 éve, az újak már nem ismerik a fejlődés élményét, már nem tudok meg semmit a karakter születési dátumából.

Persze mind a külföldi mind a Magyar közösségi oldalakon volt egy réteg aki teli torokból üvöltötte(vagy teszi ezt még mindig) minden csatornán: “Pay To Win”. Mivel mindig is a számok(és tények) emberének tartottam magam, elérkezettnek látom az időt arra, hogy górcső alá vegyem tüzetesebben ezt az egész jelenséget. Hiszen látszólag olyan fontos elemét vette el a CCP a játéknak mely mellett sokan nem tudnak elmenni.
Tényleg elvette ?

 

Működés:

 

Az injector-ok működése pofon egyszerű. Megveszed a piacon(Market) és aktiválod magadon. Attól függően, hogy mennyi Skill Point-od van az alábbi leírás mutatja meg mennyi kerül a karaktereden jóváírásra:

 

-kat: 0-5 millió között 500 000 Skill Point-ot oszthatsz el 1 injector-ból
-kat: 5-50 millió: 400 000 SP
-kat: 50-80 millió: 300 000 SP
-kat: 80 millió+: 150 000 SP

 

Forrás: https://support.eveonline.com/hc/en-us/articles/207605005-Skill-Extractors-and-Skill-Injectors

Tudnod kell még, hogy ezeket az injector-okat nem tudod megvenni közvetlenül a CCP-től. Van egy úgynevezett Skill Extractor melyet meg lehet venni AURum-ért vagy a játékosoktól a piacon és egy Skill Point Donor tölt bele 500 000 SP-t a sajátjaiból(mindig ennyit vesz ki). Ekkor lesz belőle injector melyet felhasználhatsz. Nem kerül be pénzért több SP a játékba, pont hogy megsemmisül egy csomó ha olyan karakterbe töltöd ami a fenti kategóriákba esik. Most, hogy ezt tisztáztuk nézzük meg mit is jelent mindez. Tegyük fel hogy van 3 karakterünk:

 

-karakter +5ös tanuló implantokkal remap-olva tanul olyan skilleket melyekre az attribútumai optimálisan vannak rendezve, pl.: Intelligence max Memory maradék (int 32 mem 26) 2700 SP/óra, 64 800SP/ nap, 1 944 000 SP/30 nap
-Karakter +4es tanuló implantokkal tanul mindenféle skillt ezért egyenlően osztotta el a pontjait (minden 24, charisma 23) 2160 SP/óra 51 840 SP/nap, 1 555 200 SP/30 nap
-Karakternek nincsenek implantjai, mert gyakran podolják és olyan skilleket kell tanulnia melyekre nincs pont osztva egy korábbi remap miatt (azaz ő tanul a lehető leglassabban,PL.: int max, mem maradék és Perception-willpower skilleket kell tanulnia, mondjuk hajókat vagy fegyverzetet) 1530 SP/óra, 36 720 SP/nap, 1 101 600 SP/30nap

 

Tegyük fel továbbá, hogy a karakter vagy valódi pénzből 1 éves előfizetéssel tolja mely 10,95EUR vagy PLEX-et vesz isk-ért a piacon. Perpill a PLEX ára 1 mrd isk (továbbiakban 1 B).
Ennyi skillpontért ennyit fizetsz és vársz. Lássuk milyen könnyebséget jelent 1 injector a különböző kategóriákba eső karaktereknek. Kiderítjük mennyibe kerül az idő:

-kat: A) 7,71 nap, B) 9,64 nap C) 13,61 nap (500K SP/injector)
-kat: A) 6,17 nap B) 7,71 nap C) 10,89 nap (400K)
-kat: A) 4,63 nap B) 5,78 nap C) 8,17 nap (300K)
-kat: A) 2,31 nap B) 2,89 nap C) 4,08 nap (150K)

 

Ennyi időt spórolunk ezekben a helyzetekben. Perpillanat 630 millió ISK-be kerül egy darab injector. Ha valódi pénzből veszed ezeket akkor PLEX-et kell venned mely 19,95 EUR melyből eladás után marad még 370 millió melyet elverhetsz amire csak akarsz. Azt, hogy mikor milyen skill-re van éppen szükséged és mennyit áldozol rá az csak rajtad múlik. Az viszont világosan látszik, hogy nem olcsó mulatság ez az egész és kétszer meg kell gondolni mi miért és mennyire fontos neked.

 

Pay to win?

 

Ez volt talán az egyik legtöbbet hangoztatott mondat a beharangozást követően. Arról már beszéltem, hogy az időalapú fejlődés mennyire behatárolja az ember “karrierjét”. Arról viszont még nem esett szó, hogy ezt a játékosok milyen érdekes/leleményes módon igyekeztek áthidalni,a játékot kimaxolni. Több altot nevelnek, célirányosan képzik őket így egységnyi idő alatt több területet tudnak lefedni különböző karakterekkel.

Nevelnek? Apropó karakter bazár. Ami évek óta működik és már a kutyát nem érdekli, hogy honnan jött a karakter. Vessünk is csak egy pillantást arra a karakterbazárra. Éppen egy 100 millió SP-s karakter 80-100 B között talál gazdára. Legyen 90B mert ekkor tudsz venni 3×450 EUR-ért 3×30 Plexet ami most pont 90B. Mennyi valódi pénzbe kerülne egy ilyen 100 millás csodabogár ?

 

-5 millóig 10 injector
-50 millióig még 113 injector
-80 millióig még 100 injector
-100 millióig még 134 injector

 

ez összesen 357 injector melynek darabja 630 millióba kerül ~ 225B -> 225 PLEX -> 7 30 darabos plex 3150 EUR, 1 darab 13-as ami 200 EUR és egy duplás ami éppen 34 EUR -> 3 384 EUR. Ekkora darabszámnál már kiteszed egyedül a napi átlagforgalom egy jelentős részét. Mennyi mindent kell még skillezni egy 100 millás karakteren, hát azt el se merem mondani. 1350 EUR vs 3384 EUR. Ilyen brutális összegekbe kerül egy 3-4-5 éves karakter „injektorozása”. Azért gondolkodjunk el, főleg aki évek óta pörgeti a karakter bazárt vagy nem fehér forrásokból tud karakterhez jutni (nézzétek csak meg e-bay-en milyen röhejesen egyértelmű hirdetések vannak) nem gondolhatja komolyan, hogy ez a játék akár csak a közelébe is lenne a Pay to Win fogalmának. Az, hogy ezt gazdag tömegek fogják megvenni a vérpistikéknek nem, soha nem is volt reális.

Egy ilyen összeg azért, ha összeveted a nyugat-európai vagy USA átlagfizetésekkel jelentős teher egy átlag családnak arra is. Nyilván van és lesz is olyan, aki megengedheti magának ezt a luxust, de tömegesen feltételezni minden egy hetes karakterről, hogy szarrá van tömve, egyszerűen nem reális. Ugyanezt a számolást el lehet végezni 50 milkára is, még mindig a karakterbazár lesz a költséghatékonyabb. Az 1ronbank fejese megvette ISK-ből az összes létező skillt, meg lehet nézni a videóját és számolgatni mennyibe kerül az. Szerintem a határok nagyon okosan, gondolom a pontos adatok ismeretében lettek megszabva.

Kétségtelen, hogy az első 1-2 éves képzést könnyebb most megugrani akár pénzből akár ISK-ból, de hogy ez elértéktelenített volna idős karaktereket… Továbbá ha régi vágású játékos vagy és élményt jelent számodra az idővel való fejlődés, közel sincs elrontva a játék számodra mert ezeket az injector-okat használni nem kötelező. Mennyi vicces killmail születik PLEX-et és most már injector-t szállító emberekről… De azt most már el kell fogadnia mindenkinek, hogy 1 skill kitanulása 35 napig, nem jelent játékélményt mindenkinek és tud tenni ellene. Keményen megfizet érte.

Pont ez fogja felértékelni a karakteredet, mert a fizető vendégnek bizony mérlegre kell tennie azt is, hogy 12 plex árából játszik még egy évet élményekkel gazdagodik vagy benyomja és elpörgeti 5 perc alatt. Egyszer pedig az eladó karakterek is elfogynak.

 

Aktivitás:

 

Rátekintve az éves PLEX grafikonra a Forge régióban (Jita-n) szerintem nagyon jót tesznek a változtatások. Úgy gondolom, hogy az EVE-ben a legnagyobb problémát az okozza, ha nincs kivel, nincs ki ellen játszani. A tavalyi 10-15K pilótás napok elég lehangolóak voltak. Talán a PLEX árán lehet legjobban megfogni az érdeklődést. Kétségtelen, hogy a kezdeti csőszopás megkönnyítésének lehetősége vonzott új játékosokat, de a karosszékből nem lehet megtippelni mennyi új és mennyi visszatérő emberke szaladgálhat.

 

Plex 1 éves adat.

Ami viszont egyértelműen látszik a PLEX árából, hogy a tavalyi időszakot stagnáló forgalom mellett lassú növekedés jellemezte. Azaz keresleti piac alakult ki és valahol 1.3B környékén tetőzött. Elszivárogtak a fizető vendégek ami jó hír volt azoknak akik vették az ISK-et hiszen a pénzükből több felszerelésre futotta. Az arány pár hónapra beállt 1,1B 1,3B közé. Kitaláljátok mikor jöttek be az injector-ok? Szemmel látható a grafikonon, hogy a kezdeti lelkesedés után is szignifikánsan nagyobb forgalommal pörög a PLEX ami egyértelmű jele annak (az átlagjátékosszám emelkedésével együtt a tavalyihoz képest), hogy olyan változások jöttek amik az embereket elkezdték érdekelni.

Ilyen forgalom mellett az árcsökkenés (eladói nyomás, kínálati piac) pedig egyértelmű jele annak, hogy több valódi pénz kerül a rendszerbe. Ezt összevetve az Extractor-ok árával mely remekül követi az egész SP trading óta a PLEX trendjét, de az injector-ok viszont 600-660-as sávban mozognak továbbra is.


Világosan kirajzolja számunkra azt, hogy hátradőlhet egy időre a CCP mert a lóvé újra elkezdett beáramlani. Az emberek pedig azért fizetnek ami érdekli őket. Ez meddig fog tartani? Ötletem sincsen.
PLay To Win. Win what?

 

Ezt a gondolatot továbbfűzve térnék rá arra miért tartom remek ötletnek ezt az újítást. Szerintem a legrosszabb dolog az az EVE-ben amikor nincs kivel játszani. 10-20-50 jumpokat kell menni a PVP-ért, órákat kell tölteni megfelelő wh-k megtalálásával. Nem mondom részt vettem a Goon elleni csatákban a Grr Goon részlegben, de a 3 ezres létszámnál a TIDI nem volt valami nagy élmény.

Azt pozitívan értékelem, hogy pár száz főnél már úgy hasít a server mint még soha, de ha nincsenek játékosok akkor maradnak az ilyen nagy csetepaték vagy arányait tekintve sokkal több időt kell tölteni a megfelelő Content megtalálásával. Úgy vagyok vele, ha ezek az injectorok benntartanak egy olyan új játékosgenerációt akik motiváltak az értékes területek megszerzésében, kémkedésben, áskálódásban, harcban, iparban … a játék játszásában azzal sokkal többet nyerhetünk. Mert ezeket az AFK RMT birodalmakat az unott megkeseredett, kiégett játékosok nem fogják soha lebontani.

Az újak viszont menni fognak, friss lendülettel hatalmat vehetnek át, építhetnek ki és amíg tanulnak addig a te tapasztalatodat nem veheti el senki. Ha ehhez hozzájárul (és igen hozzájárul), az hogy a kis karaktereikre pénzt fognak költeni, hát engem nem zavar.

A soron következő újításokkal együtt már világosan látszik, hogy az EVE át fog alakulni. Jövő ilyenkor már teljesen más játékot fogunk játszani és a Citadel Patch-et elnézve egy mocskos véres kis móka fogja kezdetét venni. New Eden ismét tele lesz könnyel. Új, tapasztalatlan játékosokkal. Az már bebizonyosodott többször, hogy pénzzel nem lehet ezt a játékot megnyerni. Apropó, mikor is nyerjük meg a játékot ?

Advertisements