WORMHOLE OMLASZTÁS

Winged Monkeys tananyag [szerző: Khaan-HUN]

“avagy hogyan szabaduljunk meg a nem kívánt kapcsolatainktól”

Bevezetés

A féregjáratok megszűnésének két oka lehet: vagy lejár az élettartamuk (pl.: 16 vagy 24 óra), vagy 0-ra csökken a teherbírásuk a rajtuk áthaladó tömeg következtében. Az első lehetőséget nem tudjuk befolyásolni, csak annyit tehetünk, hogy türelmesen megvárjuk az életciklus legvégét. A második lehetőséget azonban ki tudjuk használni arra, hogy a valamilyen okból nem kívánatos járatokat viszonylag rövid idő alatt „beomlasszuk”.  A beomlasztás célja lehet védelmi, taktikai, logisztikai vagy gazdasági. Terjedelmi okokból ezeket most nem vesézzük ki.

Féregjáratok típusai

Az omlasztás első lépéseként meg kell néznünk a járat típusát, amelyet az egy betű és három számmal jelzett kód (pl.: „U210”) ír le.

Ha a „K162” kódot látjuk a Wormhole-on, akkor ez azt jelenti, hogy ezt a járatot a másik oldalról nyitották errefelé, tehát át kell ugranunk a másik oldalra, hogy megnézhessük a lyuk valódi kódját.

Ha megvan a kód, akkor a http://wiki.eveuniversity.org/Wormhole_Information weboldal segítségével meg tudjuk állapítani a járat maximális teherbírását kg-ban, illetve tonnában. Amikor a járaton áthaladó hajók tömege összeadva eléri ezt az értéket, akkor a járat megszűnik.

A legtöbb féregjárat, amellyel az általunk lakott C4-es rendszerben találkozhatunk 1, 2 vagy 3 millió tonna össz. teherbírásúak, és az egyszerre áthaladó maximális tömeg 300.000 tonna. Létrejöhetnek ettől kisebb járatok is, amelyek csak kicsi (small) vagy közepes (medium) hajókat képesek csak átereszteni. Ezek omlasztását nem írom le részletesen, de hasonlóan működnek, mint a nagy (large) hajókat áteresztő féregjáratok csak kisebb értékekkel kell számolnunk. Bár a matematikai része könnyen kiszámolható a medium és small járatoknak, ezek omlasztására nincsenek igazán hatékony játéktechnikai módszerek, ezért a bezárásuk rendkívül sok időt igényel.

Az omlasztó hajó

A gyors omlasztás érdekében érdemes a lehető legnagyobb össztömegű hajóval oda-vissza ugrálnunk, viszont ezt behatárolja a járat egyszerre áthaladó össztömeg korlátja. Tehát olyan hajót kell választanunk, illetve építenünk erre a célra, amelynek tömege a lehető legjobban megközelíti az egyszerre áthaladó maximális tömeget, de mindenképp alatta marad egy kicsivel.

A 300.000 tonna egyszerre áthaladó maximális tömeget figyelembe véve olyan hajót kell választanunk, amely alaptömegét megháromszorozva (Large Higgs Rig + MWD) sem lépjük át ezt a korlátot, különben a járat nem fogja átengedni a hajót. Mind a négy frakció T1-es hadihajó (battleship, BS) kínálatából csak 1-1 hajó felel meg ennek a kritériumnak:  Apocalypse,  Raven,  Megathron,  Tempest A faction BS-ek közül pedig népszerű omlasztó hajó a Machariel.

A többi BS alaptömege mind meghaladja a 100.000 tonnát, emiatt alkalmatlanok az omlasztó szerepre.

Az omlasztó „Higgs-BS” össztömege:

  • Micro Warp Drive működésével együtt: nem egész 300.000 tonna (kevéssel alatta) [+MWD]
  • Micro Warp Drive működése nélkül: nem egész 200.000 tonna (kevéssel alatta) [simán!]

Az omlasztás menete

Most, hogy van egy azonosított féregjáratunk, és hajónk hozzá, akár bele is vethetnénk magunkat az omlasztásba. De mielőtt belefognánk nézzünk néhány gyakorlati ajánlást (vagy inkább szabályt):

  • Egyedül soha ne omlasszunk! Mindig kérjünk hozzá segítséget (szem, pvp fedezet, ECM support).
  • Mindig legyen egy szemünk a túloldalon (pl. cloak-os frigate, covops hajó), aki figyeli a szomszédos rendszert, hogy az omlasztó BS-ünk nehogy beleugorjon egy csapdába. Ne felejtsünk szólni neki a záró visszaugrás előtt(!), hogy jöjjön vissza, mert nem biztos, hogy ő is az omlasztás menetével van elfoglalva.
  • Ne felejtsünk el PVP fedezetről gondoskodni! Legyen végig néhány pvp képes hajó az omlasztandó járat mellett (ezen az oldalon). Ha bajba kerülne az omlasztó BS, akkor rögtön a segítségére tudjanak sietni.
  • Egy féregjáraton nem lehet akadálytalanul oda-vissza ugani többször egymás után. Egy kör (oda-vissza ugrás) után a pilóta (nem a hajó!) “polarizálódik”, azaz kap egy 4 perces kényszerpihenőt mielőtt újra át tudna ugrani a járaton. Ezt az időt vagy a POS alatt töltsük, vagy legalább álcázva (cloak-olva) ha a lyuk mellett akarunk maradni.
  • Amennyiben mégis megtámadnának a Micro Jump Drive, Inertia és Warp Core Stabilizátorok kombinált fittelése és megfelelő használata, kihúzhat minket a bajból, akárcsak az ECM drónok.

 

1 milló tonna össz. teherbírású járat omlasztása

1.kör, oda: 1.000.000t -> [+MWD] -> 700.000t
1.kör, vissza: 700.000t -> [+MWD] -> 400.000t (50% alá esik a teherbírás!)
2.kör, oda: 400.000t -> [simán!] -> 200.000t
2.kör, vissza: 200.000t -> [+MWD] -> 0t (-100.000t)

 

2 milló tonna össz. teherbírású járat omlasztása

1.kör, oda: 2.000.000t -> [+MWD] -> 1.700.000t
1.kör, vissza: 1.700.000t -> [+MWD] -> 1.400.000t
2.kör, oda: 1.400.000t -> [+MWD] -> 1.100.000t
2.kör, vissza: 1.100.000t -> [+MWD] -> 800.000t (50% alá esik a teherbírás!)
3.kör, oda: 800.000t -> [simán!] -> 600.000t
3.kör, vissza: 600.000t -> [simán!] -> 400.000t
4.kör, oda: 400.000t -> [simán!] -> 200.000t
4.kör, vissza: 200.000t -> [+MWD] -> 0t (-100.000t)

 

3 milló tonna össz. teherbírású járat omlasztása

1.kör, oda: 3.000.000t -> [+MWD] -> 2.700.000t
1.kör, vissza: 2.700.000t -> [+MWD] -> 2.400.000t
2.kör, oda: 2.400.000t -> [+MWD] -> 2.100.000t
2.kör, vissza: 2.100.000t -> [+MWD] -> 1.800.000t
3.kör, oda: 1.800.000t -> [+MWD] -> 1.500.000t
3.kör, vissza: 1.500.000t -> [+MWD] -> 1.200.000t (50% alá esik a teherbírás!)
4.kör, oda: 1.200.000t -> [simán!] -> 1.000.000t
4.kör, vissza: 1.000.000t -> [simán!] -> 800.000t
5.kör, oda: 800.000t -> [simán!] -> 600.000t
5.kör, vissza: 600.000t -> [simán!] -> 400.000t
6.kör, oda: 400.000t -> [simán!] -> 200.000t (10% alá esik a teherbírás!)
6.kör, vissza: 200.000t -> [+MWD] -> 0t (-100.000t)

 

Fontos! – ha a dolgok nem úgy mennek…

Ha nem voltunk jelen a féregjárat létrejöttekor, akkor mindig feltételeznünk kell, hogy a járaton már áthaladt bizonytalan mennyiségű és tömegű hajó! Emiatt minden ugrás után érdemes ellenőrizni a járat állapotát (Show Info), és ha az 50 illetve 10%-os állapotváltás nem akkor következik be, mint ahogy a fenti lista alapján számítanánk rá, akkor alkalmazkodnunk kell a helyzethez. Valószínűleg kevesebb ugrásra lesz szükség, és/vagy kikapcsolt MWD-vel, óvatosan kell tovább bontogatnunk a járatot.

Ha az omlasztás során eljutottunk egy olyan pontra, amikor az omlasztó BS-t már kockázatos lenne átküldeni a másik oldalra, mert félő, hogy a hajó ott fog rekedni, akkor egy kevésbé hatékony, de sokkal kifinomultabb módszerrel kell befejezni az műveletet. A Heavy Interdiction Cruiser (HIC) hajókra szerelhető Warp Disruption Field Generator moduloknak egyik jellemzője, hogy működő állapotban a hajó tömegét jelentős mértékben (-80%) lecsökkentik. Négy ilyen modult működtetve egy Onyx tömege alig haladja meg egy kapszuláét. Egy ilyen omlasztó cruiser átküldésével gyakorlatilag nulla az esély arra, hogy a járat összeomlik (és a hajó kint reked). Visszafelé viszont bátran működtethetjük a túlméretezett Afterburner-t, vagy MWD-t amivel több mint 50.000 tonnát tudunk levenni a járat teherbírásából. Ezzel az aszimmetrikus omlasztási módszer ismételgetésével biztosítani tudjuk, hogy a járat mindenképp egy visszaugrás következében szűnjön meg.

A fentieken kívül a 100MN AB-vel szerelt bubiálló covops luxusyachtok használata is elterjed, ha egy komolyabb társaság akadályozná a zárást. Ezeknél az asszimetrikus bontás kimerül az AB ki vagy bekapcsolásában. Vigyázat! A Higgs Anchor rig mellékhatása hogy a hajó amire felszerelik elveszíti a bubiállóságát!

 

Féregjáratok össz teherbírásának állapotai

 

“This wormhole has not yet had its stability significantly disrupted by ships passing through it.” Több mint a fele kapacitása megvan
“This wormhole has had its stability reduced by ships passing through it, but not to a critical degree yet.” Kevesebb, mint a fele kapacitása megvan, de még több mint 10%
“This wormhole has had its stability critically disrupted by the mass of numerous ships passing through and is on the verge of collapse.” Kevesebb mint 10%-a a kapacitásának van még „hátra”

 

További kérdésed lenne? Felteheted a WIMO discord “Iskolapad” csatornáján.

Reklámok